Vrachtwagenchauffeurs: weekendrust niet in cabine
17 januari 2018, debat - (Oost-Europese) vrachtwagenchauffeurs mogen hun verplichte 45 uur weekendrust niet langer doorbrengen in de cabine van hun truck. Nederland gaat de Europese regels daarover handhaven.
Landen als België, Frankrijk en Duitsland controleerden al streng op de bepaling in de Europese rij- en rusttijdenverordening dat vrachtwagenchauffeurs hun verplichte weekendrust niet in hun cabine mogen doorbrengen. Nu het Europese Hof het verbod heeft bevestigd, gaat ook Nederland het vanaf februari handhaven.
Doordat omringende landen de Europese rij- en rusttijdenverordening wel handhaafden, kwamen veel Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs naar Nederland. Dit zorgde voor overlast en onveilige verkeerssituaties in de grensregio's. Alle woordvoerders zijn daarom blij dat Nederland nu ook gaat handhaven.
Capaciteit
Heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wel voldoende capaciteit om de rij- en rusttijden te handhaven? Van Weyenberg (D66) maakt zich daar zorgen over. Er moet structureel gehandhaafd worden op alle relevante plekken, zo benadrukken Jasper van Dijk (SP) en Gijs van Dijk (PvdA).
De ILT zal vooral controleren op plekken waar de overlast het grootst is, zegt minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur), ook omdat de pakkans daar het hoogst is.
Boetes
De boetes voor het overtreden van de rij- en rusttijden zijn in Frankrijk en België hoger dan in Nederland, stelt Özütok (GroenLinks) vast. Zij wil die daarom verhogen, zodat ze afschrikwekkend genoeg zijn. Maar dat mag er volgens Heerma (CDA) niet toe leiden dat bonafide bedrijven door een kleine vergissing failliet gaan.
De vastgestelde boete van 1500 euro is proportioneel binnen het Nederlandse boetestelsel, zegt Van Nieuwenhuizen. Mocht blijken dat dit bedrag internationaal gezien te laag is waardoor er een waterbedeffect ontstaat, dan kan het opnieuw worden vastgesteld.
Schijnconstructies
Transportbedrijven die vooral in Nederland werken, vestigen zich soms in een Oost-Europees land en huren Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs in. Het op deze manier ontduiken van belastingen en premies leidt tot verdringing op de Nederlandse arbeidsmarkt.
Veel woordvoerders pleiten voor het harder aanpakken van schijnconstructies. Dat zou volgens Wiersma (VVD) ook meer kansen kunnen bieden aan Nederlandse werklozen om zich te laten omscholen tot vrachtwagenchauffeur.
De Inspectie SZW richt zich op schijnconstructies en uitbuiting, zegt staatssecretaris Van Ark (Sociale Zaken), wat past binnen het streven naar "eerlijk, gezond en veilig werk".
Vergunning
De toevloed van Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs zorgt voor overlast en druk op de lonen, stellen De Jong (PVV) en Baudet (FvD) vast. De Jong pleit daarom voor het invoeren van tewerkstellingsvergunningen, Baudet voor een vergunning voor transportbedrijven om op de Nederlandse markt te mogen werken.
Werkvergunningen voor EU-burgers zijn in strijd met het vrije verkeer van personen, zegt Van Ark.
De Kamer stemt op 23 januari over de ingediende moties.
zie ook
-
Het overzicht van de laatste debatten in het kort
-
De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
-
Kijk het debat terug via Debat Gemist