Verhuurderheffing aangepast
14 december 2016, wetsvoorstel - Een evaluatie is voor minister Blok (Wonen) aanleiding om de regels voor de verhuurderheffing aan te passen.
In 2014 werd de verhuurderheffing ingevoerd om een gat in de rijksbegroting te dekken. Maar ook om woningbouwcorporaties efficiënter te laten werken en oneigenlijke concurrentie te voorkomen, betoogt Van der Linde (VVD). Op grond van de evaluatie wil Blok in een aantal situaties de verhuurderheffing verlagen of schrappen.
-
Ook in de krimpregio's Achterhoek en Noordoost-Friesland kan voortaan een heffingsvermindering voor sloop en samenvoeging worden aangevraagd
-
De aanvraagperiode voor heffingsvermindering voor sloop en samenvoeging van woningen wordt verlengd
-
De heffingsvrije voet gaat van 10 naar 25 woningen om kleine verhuurders tegemoet te komen
-
Woningen in particulier bezit die door een verhuurder worden aangekocht en die deel uitmaken van een complex waar de betreffende verhuurder al bezit heeft, worden vijf jaar vrijgesteld
-
De heffing wordt lager voor woningen die in de periode 2017–2021 worden gebouwd en een huurprijs hebben onder de eerste aftoppingsgrens
Het algemene tarief van de verhuurderheffing gaat omhoog om de totale opbrengst gelijk te houden. De aanpassingen zijn dan ook een "sigaar uit eigen doos", constateert onafhankelijk Kamerlid Van Vliet.
Discussie over effect verhuurderheffing
De huren zijn de afgelopen jaren geëxplodeerd, de woningbouw is teruggevallen en de wachtlijsten voor sociale huurwoningen zijn langer geworden. Bashir (SP), Madlener (PVV) en Voortman (GroenLinks) betogen dat de verhuurderheffing desastreus heeft uitgepakt. Ronnes (CDA) vindt dat het met de heffing opgehaalde geld moet worden gebruikt als investeringsimpuls, om de woningvoorraad op peil te houden en te verbeteren.
Niemand houdt ervan om belasting te betalen, zegt Van der Linde, dus het is logisch dat woningcorporaties protesteren tegen de verhuurderheffing. Maar ze zijn volgens hem absoluut niet armlastig: afgelopen jaar hebben ze 5,5 miljard winst gemaakt. Er is wel degelijk ruimte voor verduurzaming en vergroting van de woningvoorraad, zo sluit Koolmees (D66) zich daarbij aan.
Grondslag
De verhuurderheffing is gebaseerd op de WOZ-waarde van woningen. Woningbouwverenigingen in gebieden met een krappe woningmarkt (en daardoor hoge prijzen) betalen daardoor relatief meer verhuurderheffing. Hierdoor houden zij volgens verschillende woordvoerders minder geld over om nieuwe woningen te bouwen, wat de krapte verder versterkt.
Bevries de WOZ-waarde waarover de verhuurderheffing wordt berekend, suggereert De Vries (PvdA), zodat woningcorporaties in de Randstad niet in de problemen komen. Hij wil de komende jaren uitgaan van het jaar 2016 als grondslag. Maar volgens de minister heeft dit grote consequenties voor de uitvoering, omdat de bestaande bestanden niet meer gebruikt kunnen worden. De suggestie van Voortman om de indicatieve bestedingsruimte als grondslag te gebruiken levert volgens Blok een verkeerde prikkel op.
Voorstellen voor specifieke woningen
Verschillende woordvoerders doen voorstellen om de verhuurderheffing voor specifieke soorten woningen te verlagen of af te schaffen.
-
De Vries: een vrijstelling voor rijksmonumenten
-
Voortman: een verlaging voor nieuwe sociale huurwoningen ontstaan uit de transformatie van niet voor bewoning bedoelde gebouwen (zoals kantoren) en voor gerenoveerde energiezuinige woningen
-
Bashir: een verhoging van de heffingsvrije voet naar 50 woningen
-
Van Vliet en De Vries: een vrijstelling voor woningbouwcorporaties in krimpgebieden die particuliere woningen opkopen en aan hun sociaal verhuurbezit toevoegen
Blok ontraadt de meeste voorstellen, omdat ze ongedekt, onnodig of in strijd met de Europese staatssteunregels zijn.
De Kamer stemt een nader te bepalen moment over het wetsvoorstel en de ingediende moties.
Zie ook:
- Het overzicht van de laatste debatten in het kort
- De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.