Stelsel autobelastingen aangepast

5 april 2016, wetsvoorstel - De meerderheid van de Kamer gaat akkoord met de plannen van staatssecretaris Wiebes (Financiën) voor vereenvoudiging van de autobelastingen.

Wiebes wil met nieuwe wetgeving komen tot stabielere belastinginkomsten en een efficiënter milieubeleid. We zijn bezig met "de grootste opschoning van de autobelastingen ooit", zo stelt hij. De meerderheid in de Kamer is tevreden met de daarvoor voorgestelde vereenvoudiging van het stelsel van autobelastingen. Een deel van de Kamer houdt vragen bij fiscale voorstellen, bijvoorbeeld ten aanzien van de bijtelling voor hybride auto's, en plaatst vraagtekens bij de milieuwinst van de nieuwe regelgeving.

Op fiscaal vlak worden nog enkele voorstellen gedaan

Neppérus (VVD) is tevreden over de fiscale voorstellen, maar wil nog wel geld van de dieseltoeslag gebruiken voor verlaging van de rijtuigenbelasting. Schouten (ChristenUnie) wil dit bereiken door de dieseltoeslag niet af te bouwen. Ze pleit ook voor een opkoopregeling om oude, zeer vervuilende diesels van de weg te krijgen. Ga niet "miljarden aan subsidie verknallen" door auto's met doorbraaktechnologie middels een enorm lage bijtelling bijna volledig te subsidiëren, is de hartenkreet van Omtzigt (CDA). Onafhankelijk Kamerlid Van Vliet wil meer fiscale aandacht voor lpg, maar Wiebes zegt daarmee niets te kunnen. Ook geeft hij aan de motorrijtuigenbelasting te willen afbouwen, maar niet in één keer.

Wensen en kritiek op het vlak van milieu blijven

Volgens Groot (PvdA) is de winst van de nieuwe regelgeving vooral het "vol inzetten op elektrische auto's en daarmee op een duurzame toekomst". Maar Bashir (SP) vindt dat de staatssecretaris niet echt kiest voor vergroening. Ook Van Tongeren (GroenLinks) had op meer ambitie van het kabinet gehoopt. Laat de staatssecretaris een plan opstellen voor de verkoop van emissieloze auto's, bepleit ze. Eén vast stroomtarief voor elektrische auto's is de wens van Van Weyenberg (D66). Zowel Neppérus als Van Vliet pleit voor afschaffing van de milieuzones. Van Dijck (PVV) ziet de klimaatwinst van de nieuwe wet überhaupt niet, nog afgezien van alle praktische uitvoeringsproblemen voor de Belastingdienst.

De Kamer debatteerde eerder op 30 maart over het wetsvoorstel. Zij stemt op 12 april over het wetsvoorstel en de ingediende moties.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort

  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.