Mijnbouwwet gewijzigd
6 juli 2016, wetsvoorstel - Meer waarborgen bij vergunningverlening en omkering van de bewijslast bij aardbevingsschade in (een deel van) Groningen. Minister Kamp krijgt op hoofdlijnen steun voor zijn voorstellen tot aanpassing van de Mijnbouwwet.
Bij de behandeling van het wetsvoorstel offshore veiligheid op 16 april en 22 april 2015 bleek dat er in de Kamer verschillende wensen leefden voor aanpassing van de Mijnbouwwet. Kamp speelt daar nu op in met twee wetsvoorstellen. In een deel van Groningen wordt de bewijslast bij aardbevingsschade omgekeerd. De afwijzingsgronden voor vergunningen worden uitgebreid, met name in het licht van de veiligheid. Gemeenten en waterschappen worden betrokken bij het advies van de provincie over vergunningen. De positie van het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) wordt versterkt. Ook de Kamer zelf doet diverse voorstellen.
Wie moet betrokken zijn bij vergunningverlening?
Gezien het grote belang van bescherming van drinkwatervoorraden zouden provincies de drinkwaterbedrijven altijd moeten betrekken bij het advies over vergunningverlening, vindt Dik (ChristenUnie). Maar de minister vindt zo'n verplichting niet nodig. Ook het voorstel van Van Tongeren (GroenLinks) om gemeenten en waterschappen een zelfstandig adviesrecht te geven voegt in zijn ogen niets toe. Omdat mijnbouwbedrijven bij de opsporing veelal zoeken in een groter gebied, is het volgens hem logischer om het aan provincies over te laten wie zij bij het advies willen betrekken. Kamp is wel positief over Bosmans (VVD) voorstel om de verschillende vergunningen beter op elkaar af te stemmen.
Discussie over mijnbouw in en rond kwetsbare gebieden
Moet mijnbouw in natuurgebieden worden toegestaan? Er zouden geen vergunningen voor het opsporen en winnen van delfstoffen en aardwarmte moeten worden verleend voor plekken met de status van Natura 2000-gebied of werelderfgoed, vindt Van Veldhoven (D66). Wassenberg (PvdD) en Van Tongeren gaan nog een stapje verder: er mag ook niet schuin onder deze gebieden worden geboord. De minister vindt deze voorstellen overbodig: in de wet staat al dat mijnbouw geen schade mag veroorzaken aan natuurgebieden. Positiever is hij over het idee van Jan Vos (PvdA) om geen nieuwe mijnbouwactiviteiten in het Waddengebied toe te staan.
Mijnbouwschade in Groningen en Limburg
Kamp wil de omkering van de bewijslast bij aardbevingsschade in Groningen beperken tot "het effectgebied van het Groningenveld". Klever (PVV) zou liever zien dat de regeling voor de hele provincie geldt. Op de suggestie van Vos om alle "fysieke schade als gevolg van bodembeweging door mijnbouwwerkzaamheden ten behoeve van gaswinning uit het Groningenveld" te vergoeden, reageert de minister welwillend. Mulder (CDA) vraagt om vergoeding van de verjaarde schade in Limburg door steenkoolwinning uit het Waarborgfonds mijnbouwschade. Smaling (SP) wil de verjaringstermijn van 30 jaar het liefst helemaal afschaffen. Maar in Nederland is die al relatief lang, benadrukt Kamp.
De Kamer sprak eerder op 29 juni over de wetsvoorstellen. Zij stemt op 7 juli over de wetsvoorstellen en de ingediende moties.
Zie ook:
-
Het overzicht van de laatste debatten in het kort
-
De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.