Kuiken bepleit parkeren per minuut
29 januari 2015, initiatiefwetsvoorstel - Kuiken (PvdA) wil dat aanbieders van parkeerplekken het altijd mogelijk maken om per minuut te betalen. Maar het is de vraag of zij een meerderheid voor haar initiatiefwetsvoorstel krijgt.
Drinkwater wordt afgerekend per liter, bellen per seconde en benzine per milliliter. De betaling bij parkeren is echter vaak per tijdvak, waarbij men gemiddeld enkele euro's meer betaalt dan daadwerkelijk is verbruikt. Kuiken vindt dit principieel onjuist en wil daaraan een einde maken. Zij krijgt steun van Leijten (SP) en Hoogland (PvdA), maar andere woordvoerders zijn kritisch. Verhoeven (D66), Van Helvert (CDA) en Dijkgraaf (SGP) zien weliswaar het probleem, maar verwachten dat de voortschrijdende technologie dit vanzelf oplost. Het wetsvoorstel komt volgens De Liefde (VVD) neer op "schieten met een kanon op een mug".
Gemeenten gaan over het lokale parkeerbeleid
Gemeenten bepalen zelf hun parkeerbeleid. Met hun parkeertarieven beïnvloeden ze hun ruimtegebruik. De Liefde, Van Helvert en Verhoeven vinden van bovenaf ingrijpen door de rijksoverheid op de gemeentelijke autonomie door betalen per minuut verplicht te stellen, onjuist. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is dan ook tegen Kuikens wetsvoorstel, stelt Dik (ChristenUnie) vast. Het is aan de lokale democratie om dit probleem op te lossen, vindt Dijkgraaf. Graus (PVV) suggereert dat gemeenten de leegstand van winkelpanden kunnen bestrijden door de parkteertarieven te verlagen.
De verwachting is dat aanbieders parkeertarieven verhogen
Parkeren per minuut leidt ertoe dat de gebruiker minder vaak betaalt voor niet genoten parkeertijd, waardoor de opbrengsten zullen dalen. Gemeenten en parkeergarages zullen dan ook hun tarieven verhogen om dit te compenseren, denken Van Helvert en De Liefde. Er is dan slecht een herverdeling van de kosten, zegt Verhoeven. Zijn veel automobilisten niet duurder uit bij betalen per minuut?, vraagt Dik. Leijten wil dit graag voorkomen. Graus wil daarom vastleggen dat gemeenten hun parkeertarieven met niet meer dan het inflatiepercentage mogen stijgen.
Het debat gaat op een later moment verder met het antwoord van initiatiefnemer Kuiken en de reactie van minister Plasterk (Binnenlandse Zaken).
Zie ook:
- Het overzicht van de laatste debatten in het kort
- De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.