Kamp houdt vast aan scheiding netwerk en levering
6 oktober 2015, wetsvoorstel - Minister Kamp (Economische Zaken) houdt vast aan de verplichte splitsing van energiebedrijven, sinds 2008 geregeld in de Splitsingswet. Een groot deel van de oppositie wil ervan af.
Met de nieuwe Elektriciteits- en gaswet wil Kamp de bestaande energieregelgeving stroomlijnen en toekomstbestendig maken. Het gaat daarbij om zaken die samenhangen met de verduurzaming van de energievoorziening, zoals wind op zee en land, maar bijvoorbeeld ook om de aanleg van ondergrondse hoogspanningskabels. De meeste discussie roept echter een voorstel van SP'er Smaling op. Hij wil de verplichte splitsing van energiebedrijven in een publiek netwerkbedrijf en een commercieel leveringsbedrijf terugdraaien, zolang de Europese Unie die niet oplegt met een richtlijn. Dik (ChristenUnie), Mulder (CDA), Van Tongeren (GroenLinks), Graus (PVV) en Krol (50PLUS) steunen hem daarin.
Gelijk speelveld argument voor en tegen splitsing
De meeste energiebedrijven hebben ondertussen netwerk en levering van elkaar gescheiden. Dit is noodzakelijk om de risico's voor het netwerk te beperken, benadrukt Kamp. Maar Delta en Eneco hebben splitsing weten te voorkomen met juridische procedures. De wet moet voor iedereen gelijk zijn, zegt Jan Vos (PvdA), een belangrijk argument om vast te houden aan de Splitsingswet. Sinds 2006 was duidelijk dat energiebedrijven moesten opsplitsen, vult Bosman (VVD) aan. Maar Mulder wijst erop dat Nederland als enige EU-lidstaat heeft gekozen voor verplichte splitsing, waardoor een ongelijk Europees speelveld is ontstaan. Nederlandse energiebedrijven vallen ten prooi aan ongesplitste buitenlandse concurrenten, vreest Graus.
Kost splitsing energiebedrijven arbeidsplaatsen?
1500 tot 2000 mensen dreigen hun baan te verliezen als de splitsing van Delta en Eneco wordt doorgezet, stelt Smaling. Het verlies van werkgelegenheid is volgens Dik een "aderlating voor Zeeland". Geef de energiebedrijven minimaal twee jaar de tijd voor splitsing, zegt Mulder, zodat zo min mogelijk banen verloren gaan. Bosman denkt er anders over: splitsing is juist de beste kans om werkgelegenheid te behouden. Als er banen verloren gaan, betoogt Kamp, komt dat niet door splitsing maar door de lage energieprijzen. Stel een commissie in, suggereert Vos, om te onderzoeken hoe de Zeeuwse economie een impuls kan krijgen.
Suggesties voor verdere verduurzaming energievoorziening
Verschillende woordvoerders wijzen op het belang van verduurzaming en doen voorstellen om die te versnellen. Gerichte energiebesparing kan dure investeringen in het netwerk helpen voorkomen, betogen Bosman en Vos. Van Veldhoven (D66) pleit voor snelle verduurzaming van de bebouwde omgeving door het energieneutraal maken van woningen en gebouwen. Samen met Van Tongeren vraagt zij om onderzoek naar het certificeren van gas, zodat duidelijk is waar het is gewonnen. De GroenLinks-woordvoerster stelt ook voor het makkelijker te maken om duurzaam opgewekte energie op te slaan in batterijen van elektrische auto's. Graus wil voorkomen dat woningbezitters opdraaien voor hoge ombouwkosten als wijken overschakelen van gas op warmte.
De Kamer sprak eerder over de Elektriciteits- en gaswet op 30 september. De stemmingen over het wetsvoorstel en de ingediende moties zijn op 13 oktober.
Zie ook:
- Het overzicht van de laatste debatten in het kort
- De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.