Kamer minder ongerust over Air France-KLM

8 november 2016, debat - De soep wordt bij Air France-KLM niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Die conclusie trekt Belhaj (D66) uit "Trust Together", de nieuwe bedrijfsstrategie van de Nederlands-Franse luchtvaartholding.

Geruchten over een eventuele overheveling van onderdelen van KLM naar Air France in Parijs waren voor de Kamer aanleiding voor een debat op 26 oktober jongstleden. Intussen heeft de nieuwe bedrijfsstrategie de meeste woordvoerders enigszins gerustgesteld. Volgens Smaling (SP) zal die strategie "niet onmiddellijk enorme veranderingen" teweegbrengen. Maar bij PVV'er Graus is de vrees niet weggenomen dat arbeidsplaatsen van Schiphol naar Parijs zullen gaan. "Het gaat helemaal fout."

Bestaande afspraken staan overeind

Gelden de afspraken nog die in mei 2015 zijn gemaakt over twee zelfstandige luchtvaartmaatschappijen in één holding, en over groeimogelijkheden van KLM? Graus, Smaling, Van Helvert (CDA) en Belhaj vragen om een bevestiging. Die afspraken staan, verzekert staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur). Elias (VVD) benadrukt dat niet de Kamer, maar de directie van de holding bedrijfseconomische besluiten neemt.

De concurrentie gaat niet tussen KLM en Air France, maar tussen de holding en bijvoorbeeld maatschappijen uit het Midden-Oosten, benadrukt minister Dijsselbloem (Financiën). Als we blijven denken dat het enkel gaat om een verdelingsvraagstuk tussen Amsterdam en Parijs, gaat Air France-KLM het niet redden, aldus de minister. De concurrentie is kostenefficiënter.

Vliegtuigonderhoud

Veel vragen heeft de Kamer over een aangekondigde studie naar meer efficiëntie bij de onderhoudsafdelingen op Schiphol en in Parijs. Hoogland (PvdA) vraagt of dat in Nederland banen gaat kosten. Maar volgens Dijksma gaat het nog maar om een studie. Ze belooft de vinger aan de pols te houden om te voorkomen dat Nederlandse belangen in het geding raken.

Dijsselbloem noemt de onderhoudsafdelingen in Amsterdam én Parijs "florerend". Veel buitenlandse vliegtuigmaatschappijen besteden het onderhoud van hun vliegtuigen aan Amsterdam of Frankrijk uit. Dijsselbloem: "Daar valt nóg meer geld mee te verdienen".

De Kamer stemt op 15 november over de bij dit debat ingediende moties.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.