Kamer bespreekt OVV-rapport over de veiligheid van het vliegverkeer op Schiphol
21 februari 2018, debat – Is de veiligheid van het vliegverkeer gewaarborgd als Schiphol verder groeit? De Kamer bespreekt een rapport van de Onderzoekraad voor Veiligheid (OVV) met minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur).
Op 6 april 2017 publiceerde de OVV het rapport Veiligheid vliegverkeer Schiphol. Er zijn geen aanwijzingen dat de situatie op dit moment onveilig is. Maar het ontwerp van de luchthaven en het systeem voor de afhandeling van het vliegverkeer zijn zo complex dat bij verdere groei de grenzen van de veiligheid in zicht komen.
Aanbevelingen veiligheid
De OVV doet een groot aantal aanbevelingen om de veiligheid van het vliegverkeer bij Schiphol te verbeteren. Elke discussie over uitbreiding moet in de ijskast totdat die volledig zijn uitgevoerd, vindt Laçin (SP). De OVV-aanbevelingen moeten concreet worden ingevuld, bijvoorbeeld door het aanleggen van baanverlichting, zegt Paternotte (D66), zodat de veiligheid van een 6- naar een 9 stijgt.
De minister moet de veiligheid niet overlaten aan de luchtvaartsector, zegt Van Dijk (PvdA). Hij spreekt haar aan op de verantwoordelijkheid van het ministerie voor de integrale veiligheid. Ook Amhaouch (CDA) wil weten hoe de minister die invult. Leg periodiek verantwoording af, vraagt Van Brenk (50PLUS) de minister, verwijzend naar een OVV-aanbeveling.
Het doel is om in samenwerking met alle betrokken partijen te komen tot een integrale veiligheidsaanpak, verzekert Van Nieuwenhuizen. Zij neemt de aanbevelingen van de OVV over.
Inspectie Leefomgeving en Transport
De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft extra taken gekregen, constateert Kröger (GroenLinks), terwijl er bezuinigd is op het budget. Zij vraagt zich af of er wel voldoende capaciteit en expertise is om de veiligheid van het vliegverkeer goed te controleren. Ook andere woordvoerders maken zich daar zorgen over.
De ILT krijgt er 4 fte bij, zegt de minister. Bovendien verandert de manier van werken. Van Nieuwenhuizen denkt dat zo een belangrijke stap wordt gezet.
Mag Schiphol groeien vanaf 2020?
Tot en met 2020 is Schiphol gebonden aan een maximum van 500.000 vluchten per jaar. Is het wenselijk om de luchthaven toe te staan om daarna meer vluchten af te handelen?
- Dijkstra (VVD): de luchtvaart is een onmisbaar onderdeel van de economie en moet daarom ruimte krijgen om te groeien
- Van Raan (PvdD): groei van de luchtvaart gaat niet samen met het halen van klimaat- en milieudoelen
- Graus (PVV): vliegtuigen worden steeds veiliger en stiller, waardoor het aantal vliegbewegingen kan toenemen
- Laçin: het garanderen van de veiligheid van reizigers, werknemers en omwonenden is belangrijker dan groei
- Amhaouch (CDA): technologische ontwikkelingen maken in de toekomst een duurzame groei van de luchtvaart mogelijk
De Kamer stemt op 6 maart over de ingediende moties.
Zie ook
- Het overzicht van de laatste debatten in het kort
- De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
- De website Debat Gemist. Enkele uren na afloop van het debat is de video beschikbaar.