Kamer bespreekt Belastingplan
13 november 2018, wetsvoorstellen - In het Belastingplan bundelt het kabinet de fiscale maatregelen voor 2019. De financieel specialisten van de fracties laten weten hoe zij daarover denken.
Na jaren van economische tegenwind gaat het nu gelukkig weer goed met Nederland, constateert Lodders (VVD). Ze is blij dat in dit Belastingplan de lasten worden verlaagd, voor burgers én voor ondernemers. Omtzigt (CDA) voegt daaraan toe dat de tegenbegroting van GroenLinks, SP en PvdA een lastenverzwaring had opgeleverd voor gezinnen.
Minder positief is Mulder (PVV). Hij spreekt van "onzinnige propaganda over lastenverlichting" omdat het reëel besteedbare inkomen van de gewone burger volgens hem helemaal niet stijgt. Maar het aantal armen in Nederland groeit wel, stelt Leijten (SP) vast. Dan maakt het kabinet de belofte dat iedereen erop vooruitgaat toch niet waar?
Belastingstelsel
Veel woordvoerders wijzen erop dat het belastingstelsel in de loop der jaren steeds complexer geworden is. Dit Belastingplan bevat geen stelselherziening, maar is volgens Van Weyenberg (D66) wel de grootste hervorming in vijftien jaar. Zo komen er voor de inkomstenbelasting twee in plaats van vier schijven.
Een nieuw belastingstelsel moet van Snels (GroenLinks) zo begrijpelijk mogelijk zijn, maar ook rechtvaardig. Een tweeschijvensysteem vindt hij geen verbetering, omdat het stelsel er minder progressief door wordt. De laagste inkomens gaan er zo het minst op vooruit en de hoogste inkomens het meest, concludeert Nijboer (PvdA).
Van Rooijen (50PLUS) stelt voor om het minimumloon en de AOW te verhogen. Als die basisvoorzieningen op orde zijn, heb je minder "toeters en bellen" nodig om mensen achteraf te compenseren.
Burgers en bedrijven
Stelt het kabinet multinationals boven mensen? Nijboer (PvdA) vindt van wel. Ook volgens Leijten (SP) wordt de rekening niet eerlijk verdeeld. Zo wordt de winstbelasting verlaagd terwijl de btw op boodschappen omhooggaat. Klopt, erkent Omtzigt (CDA), maar het kabinet kiest er bewust voor om consumptie duurder en arbeid goedkoper te maken.
Van Weyenberg (D66) wijst erop dat er weliswaar belastingtarieven voor bedrijven verlaagd worden, maar dat dat wordt betaald door de grondslagen te verbreden. Dat laatste treft volgens hem vooral grote bedrijven, terwijl het midden- en kleinbedrijf per saldo zal profiteren.
Stoffer (SGP) is blij dat het kabinet heeft afgezien van de afschaffing van de dividendbelasting. Het alternatieve pakket voor het bedrijfsleven bevat "mooie maatregelen". Fijn dat de dividendbelasting blijft, zo sluit Azarkan (DENK) zich daarbij aan. Maar het vrijgekomen geld had hij liever naar de publieke sector zien gaan.
Belastingontwijking
De invoering van de Europese richtlijn ATAD moet belastingontwijking en -ontduiking tegengaan. Bruins (ChristenUnie) vindt het goed dat Nederland op sommige punten strenger is dan de minimumeisen, maar "er kan nog een tandje bij". Bedrijven die de randen van de wet opzoeken moeten we aanpakken, aldus Lodders (VVD), maar wel met oog voor het vestigingsklimaat.
Mulder (PVV) erkent dat ATAD zinnige zaken bevat, maar de fiscale soevereiniteit van Nederland weegt zwaarder voor hem. Laten we "de lange arm van Brussel" uit ons belastingstelsel houden, betoogt hij.
Vergroening
Een van de doelen van het Belastingplan is vergroening: milieuvervuiling belasten en duurzame initiatieven stimuleren. Omtzigt (CDA) waarschuwt dat er geen sprake mag zijn van een "wanverhouding" tussen subsidies en behaalde milieuwinst. De vergroening moet rationeel worden aangepakt om draagvlak te behouden, meent de CDA'er.
Ook Snels (GroenLinks) benadrukt het belang van draagvlak bij het vormgeven van de energietransitie. Daar is naar zijn mening vooral een goede lastenverdeling tussen burgers en bedrijven voor nodig. Daarom roept hij op de bezuiniging op de energiekorting voor huishoudens ongedaan te maken en de energietarieven voor grootgebruikers te verhogen.
Van Raan (PvdD) hoopt dat dit de laatste "3ºC-begroting" was. Het klimaatpanel van de VN heeft berekend dat de opwarming van de aarde met gerichte maatregelen nog beperkt kan worden tot 1,5ºC, maar dat die bij ongewijzigd beleid op 3ºC uit zal komen. Zorg dus dat vanaf volgend jaar alle begrotingen de zogenoemde 1,5ºC-toets doorstaan, bepleit de PvdD-woordvoerder.
De Kamer sprak eerder op 5 en 9 november over het Belastingplan. Het plenaire debat zal worden afgerond op 14 november met de beantwoording van staatssecretaris Snel en een tweede termijn.
Zie ook
-
Het overzicht van de laatste debatten in het kort
-
De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
-
Kijk debatten terug via Debat Gemist