Kamer bespreekt begroting I en M
28 oktober 2015, begroting - De Kamer bespreekt de begroting van Infrastructuur en Milieu alleen met minister Schultz. Staatssecretaris Mansveld stapte eerder op de dag op.
Naar aanleiding van het kritische rapport van de parlementaire enquêtecommissie Fyra kondigde staatssecretaris Mansveld eerder op de dag haar vertrek aan. Zonder haar in vak-K is deze begrotingsbehandeling van Infrastructuur en Milieu toch anders dan anders, vindt Smaling (SP). Dat is Visser (VVD) met hem eens, maar "de wereld staat niet stil". Weg, spoor, water en lucht: het ministerie van I en M heeft een enorm werkgebied. De begroting is dan ook zeer uitgebreid en het debat erover gaat van de maximumsnelheid, het klimaat en files tot de aanpak van verkeershufters.
Files op de wegen nemen toe
Van Helvert (CDA) constateert dat de files op de Nederlandse wegen toenemen, en niet alleen in de Randstad. Volgens hem heeft het kabinet niet genoeg geïnvesteerd in asfalt. Visser ziet die toename ook, maar is er "blij" mee, want ze zijn het gevolg van het aantrekken van de economie. Zij raadt het kabinet aan innovatieve technologieën te gebruiken om de files te bestrijden. Madlener (PVV) is sceptisch over de mogelijkheden daarvoor, want het geld voor doorstroming is al tot 2028 uitgegeven. Net als Visser wil hij op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam graag 130 km/u rijden. Het is echter de vraag of coalitiepartner PvdA hierin meegaat.
Wat wordt de Nederlandse inzet op de klimaattop?
Begin december vindt in Parijs de VN-klimaattop plaats over het verminderen van de uitstoot. Het baart Smaling zorgen dat sommige bedrijven er nu al voor zorgen dat hun belangen niet door de top geschaad worden. Mulder (CDA) vraagt wat de inzet van de regering zal zijn tijdens de klimaattop. Van Veldhoven (D66) hoopt dat de inspanningen van staatssecretaris Mansveld niet vergeefs zijn geweest en vraagt de minister dit dossier zo snel mogelijk over te nemen, want "Nederland kan zich geen lege stoel veroorloven op de klimaattop". Van Tongeren (GroenLinks) sluit zich bij die oproep aan.
Luchtkwaliteit kan nog beter
Hoe schoon is onze lucht nou eigenlijk? Door de uitstootfraude bij Volkswagen weten we het eigenlijk helemaal niet, vreest Cegerek (PvdA). Ook de vervuilende tweetaktscooter is haar een doorn in het oog. Omdat fijnstof leidt tot vroegere sterfte wordt het tijd dat de uitstoot écht gemeten wordt, vult Hoogland (PvdA) aan. Hij wil daarnaast dat het kabinet de elektrische auto stimuleert. Ook volgens Van Veldhoven is onze lucht nog niet schoon genoeg: "Praat maar eens met mensen die astma hebben". Zij vindt dat het Rijk bij dit onderwerp betrokken moet blijven, ook al loopt het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit af.
Zorgen om tekorten voor onderhoud
Bij het spoor stapelen de tegenvallers zich op, zegt Dik (ChristenUnie). Zij wil daarom dat daar meer geld voor beschikbaar komt. Ook Van Tongeren maakt zich zorgen om de tekorten voor onderhoud aan zowel het spoor als de wegen. Smaling wijst erop dat ook de vaarwegen verstoken blijven van voldoende onderhoud, "terwijl er wel geld is voor de Blankenburgtunnel". Volgens Bisschop (SGP) wordt met het gebrekkige onderhoud een zware wissel getrokken op de toekomst. Onafhankelijk Kamerlid Houwers wil in het bijzonder meer investeren in het regionale spoor. Zo wil hij van enkelspoor dubbelspoor maken, want "Nederland is groter dan de Randstad".
Het debat gaat op 29 oktober verder met de reactie van minister Schultz.
Zie ook:
- Het overzicht van de laatste debatten in het kort
- De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.