Initiatiefwetsvoorstel belastingheffing box 2 en bedrijfsopvolgingsregeling

30 maart 2023, initiatiefwetsvoorstel - Box 2 en de bedrijfsopvolgingsregeling worden vaak gebruikt om het betalen van belasting te voorkomen of uit te stellen, denken Nijboer (PvdA) en Maatoug (GroenLinks). Met hun initiatiefwetsvoorstel willen ze dit tegengaan.

De lasten op kapitaal zijn de afgelopen twintig jaar gedaald, stellen Nijboer en Maatoug vast, terwijl de lasten op arbeid zijn gestegen. En dat is in hun ogen onrechtvaardig. Hun initiatiefwetsvoorstel richt zich met name op het "aanmerkelijk belang" in box 2 van het belastingstelsel. Daarvan is sprake als iemand meer dan 5% van het geplaatste kapitaal aan aandelen heeft in een vennootschap.

Er is veel discussie over box 2, omdat die lijkt te worden gebruikt om het betalen van belasting te voorkomen of zo lang mogelijk uit te stellen. Nijboer en Maatoug doen verschillende voorstellen om dit aan te pakken. Ze willen bijvoorbeeld een minimumloon voor een directeur-grootaandeelhouder instellen, het doorschuiven van belastingplicht onmogelijk maken en zaken als vastgoed of aandelen voor een groter deel bij het vermogen betrekken.

Bijval

Nederland heft weinig belasting over (inkomen uit) vermogen, stelt Alkaya (SP) vast, wat de rest van de samenleving moet compenseren. Het is daarom goed om de belastingkortingen aan te pakken van de kleine elite die gebruikmaakt van box 2.

Het initiatiefwetsvoorstel maakt het belastingstelsel niet alleen eerlijker maar ook simpeler, concludeert Van der Lee (GroenLinks). Mensen met een aanmerkelijk belang in een bedrijf, krijgen in zijn ogen nu onterechte belastingvoordelen.

Dit initiatiefwetsvoorstel maakt een einde aan de geitenpaadjes die zijn gecreƫerd om te ontkomen aan het betalen van belasting over vermogen, denkt Bushoff (PvdA). Hij wijst erop dat de vermogensongelijkheid in Nederland een van de grootste ter wereld is.

Familiebedrijven en BOR

Het initiatiefwetsvoorstel versobert de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR). Die wordt gebruikt om familiebedrijven op een fiscaal voordelige manier over te dragen aan de volgende generatie. De initiatiefnemers willen de BOR alleen toepassen bij een aanmerkelijk belang van meer dan 25%. Ook beperken ze vrijstellingen.

De BOR wordt feitelijk grotendeels afgeschaft met het initiatiefwetsvoorstel, stelt Idsinga (VVD) vast, met name voor grotere familiebedrijven. Dit is kwalijk en zal volgens hem negatieve gevolgen hebben voor de liquiditeit. En dat zal ten koste gaan van het personeel en investeringen in innovatie.

Aandeelhouders moeten hun fair share aan belasting betalen, vindt De Jong (D66), dus de bedrijfsopvolgingsregeling mag niet misbruikt worden om erf- en schenkbelasting te ontwijken. Maar hij heeft bedenkingen bij het initiatiefwetsvoorstel: het schiet te ver door en maakt het overdragen van familiebedrijven moeilijker.

We moeten niet het kind met het badwater weggooien, zegt Grinwis (ChristenUnie). Ook hij wil oneigenlijk gebruik van de BOR tegengaan, maar dit mag niet ten koste gaan van het voorbestaan van familiebedrijven. Stoffer (SGP) is het daarmee eens en heeft daarom eveneens bezwaren tegen het initiatiefwetsvoorstel.

Familiebedrijven zijn belangrijk voor de regionale economie, betoogt Van Dijk (CDA), en daar moeten we zuinig op zijn. Zij wijst erop dat staatssecretaris Van Rij (Financiƫn) al met voorstellen komt om misbruik van de BOR tegen te gaan.

Schaf de erfbelasting gewoon helemaal af, oppert Mulder (PVV). Dan hebben we de BOR ook niet meer nodig om familiebedrijven over te dragen.

Het debat over het initiatiefwetsvoorstel gaat op een later moment verder met de reactie van initiatiefnemers Nijboer en Maatoug en staatssecretaris Van Rij op de inbreng van de Kamer.

Zie ook: