Discussie over tegenspraak onderwijsbestuur

21 januari 2016, wetsvoorstel - Verbeteren onderwijskwaliteit en bestuur door docenten, studenten, leerlingen en ouders meer invloed te geven? De Kamer bespreekt een wetsvoorstel van minister Bussemaker (Onderwijs).

Inholland, Amarantis, ROC Leiden. De afgelopen jaren waren er diverse voorbeelden van onderwijsinstellingen waar slecht bestuur ervoor zorgde dat zaken misliepen. Volgens Bruins (ChristenUnie) verdween de menselijke maat. Van Dijk (SP) zegt dat bestuurders de ruimte kregen om onderwijsinstellingen als koninkrijkjes te regeren. Stel falende bestuurders hoofdelijk aansprakelijk voor wanbeheer, suggereert Beertema (PVV). Een deel van de woordvoerders zoekt de oplossing in meer invloed voor docenten, studenten, leerlingen en ouders. Maar Duisenberg (VVD) ziet daarin een "medezeggenschapsmanie": inspraak moet geen doel op zich worden maar een middel om de kwaliteit te verbeteren.

Medezeggenschap: advies of instemming?

Medezeggenschapsraden mogen nu al over veel zaken advies uitbrengen. Mohandis (PvdA) en Van Meenen (D66) willen dit adviesrecht opwaarderen tot een instemmingsrecht bij zaken als het huisvestingsbeleid, de hoofdlijnen van de begroting en het opheffen en samenvoegen van opleidingen. Hiervoor krijgen ze bijval van Grashoff (GroenLinks) en Van Dijk. Maar Beertema vreest dat de medezeggenschapsraad zo een "schaduwcollege van bestuur" wordt, waardoor de verantwoordelijkheidsverdeling onduidelijk wordt. Bisschop (SGP) vindt het onwenselijk als de grenzen van de bevoegdheden van raad van toezicht en medezeggenschapsraad vervagen. "Doorgeslagen democratiseringsdenken" kan leiden tot nieuwe problemen, aldus Rog (CDA).

Grotere rol voor opleidingscommissies

Opleidingscommissies zijn bedoeld om degenen die het dichtst bij de opleiding staan, zoals docenten en studenten, de gelegenheid te geven om hun meningen en wensen over de kwaliteit van het onderwijs kenbaar te maken. Deze commissies kunnen het best inschatten wat er op opleidingsniveau moet gebeuren, aldus Duisenberg en Mohandis. Zij willen daarom de positie van de opleidingscommissies versterken door ze instemmingsrecht te geven over de onderwijsinhoudelijke delen van de onderwijs- en examenregeling en de wijze van evalueren van vakken. Hiervoor is brede steun in de Kamer.

Discussie over benoeming bestuurders

Welke procedure moet worden gevolgd bij de benoeming van onderwijsbestuurders? Grashoff suggereert om medezeggenschapsorganen op dit punt instemmingsrecht te geven. Van Meenen en Mohandis willen het draagvlak voor nieuwe bestuurders vergroten door de helft van de sollicitatiecommissie te laten benoemen door de medezeggenschapsraad. Geef de personeelsgeleding een sterkere positie in die sollicitatiecommissie, suggereren Rog en Bruins. Van Dijk pleit voor het zo veel mogelijk democratiseren van de procedure. In de ideale situatie zouden bestuurders volgens hem verkozen moeten worden door personeel en studenten.

Het debat gaat op een later moment verder met de reactie van de minister op de inbreng van de Kamer.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.