Debat over het TNO-rapport inzake de Stint

22 januari 2019, debat - Hoe veilig was de Stint en had het vervoermiddel wel op de weg mogen worden toegelaten? De Kamer spreekt met minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) over een rapport van TNO hierover.

Nadat op 20 september 2018 in Oss een dodelijk ongeluk plaatsvond met een Stint op een spoorwegovergang, besloot minister Van Nieuwenhuizen het voertuig voorlopig van de weg te halen. Onderzoeksinstituut TNO bracht in december een rapport uit over de veiligheid van de Stint. Een onderzoek naar de precieze toedracht van het ongeluk volgt nog.

De conclusies van TNO zijn snoeihard, volgens Van Aalst (PVV): de Stint voldeed niet aan de veiligheidseisen en had nooit de weg op gemogen. Hij verwijt de minister grove nalatigheid. Dijkstra (VVD) spreekt van "vernietigende conclusies", maar benadrukt wel dat ook de Tweede Kamer hier nu lessen uit moet trekken.

Toelatingskader

De Stint werd toegelaten op de weg als een "bijzondere bromfiets". Die categorie voertuigen, waarvoor minder strenge eisen gelden, geïntroduceerd om innovaties in het verkeer te stimuleren. Er was sprake van een licht regime, erkent de minister, zowel bij de toelating als bij het toezicht. Ze werkt nu aan aanpassing van de regelgeving.

Laçin (SP) wil dat een nieuw toelatingskader duidelijkheid schept: de eisen moeten bekend zijn, er moet vooraf getoetst worden en toezicht en handhaving moeten goed geregeld zijn. Maak een einde aan het ingewikkelde systeem met uitzonderingen en tijdelijke regelingen, bepleit Smeulders (GroenLinks), en kom met uniforme Europese regelgeving.

Stoffer (SGP) waarschuwt voor een stapeling van regels: het moet allemaal wel werkbaar blijven. Hij wijst op de urgentie van een veilig vervoermiddel voor bijvoorbeeld kinderdagverblijven.

Toekomst

Hoe nu verder met de Stint? Von Martels (CDA) meent dat de kinderopvang en de post nog steeds behoefte hebben aan de Stint of een vergelijkbaar voertuig. Maar dan moet er wel eerst voldaan worden aan alle veiligheidseisen, beklemtoont hij. Schonis (D66) verwacht dat de geconstateerde technische gebreken verholpen kunnen worden. Daarom maant hij de minister tot overleg met de fabrikant.

Minister Van Nieuwenhuizen heeft nog niets vernomen over aanpassingen aan de Stint. Met een tijdelijk toelatingskader, waarin de aanbevelingen uit het TNO-rapport verwerkt zullen zijn, hoopt ze voorlopig duidelijkheid te geven aan fabrikanten van innovatieve motorvoertuigen.

De Kamer stemt op 29 januari over de ingediende moties.

Zie ook

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort

  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.

  • Kijk debatten terug via Debat Gemist