Debat over het Nederlands luchtruim en Lelystad Airport

18 december 2018, debat - De Kamer debatteert met minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en staatssecretaris Visser (Defensie) over de herindeling van het luchtruim.

Het Nederlandse luchtruim moet in 2023 heringedeeld zijn. Met die herindeling wil het kabinet burgerluchtvaart en militair verkeer meer ruimte bieden én de gevolgen van het vliegen op de omgeving beperken. Zo kan met een slimmere indeling bereikt worden dat vliegtuigen bij luchthavens steiler kunnen klimmen en geleidelijker kunnen dalen. Het project heeft voor het kabinet topprioriteit, zegt Van Nieuwenhuizen.

Het proces richting een luchtruimherindeling is echt een coproductie van Defensie en Infrastructuur en Waterstaat, betoogt Visser. Zij wijst op het grote veiligheidsbelang van voldoende ruimte voor militair luchtverkeer, zowel in geval van nood als voor oefeningen. De nieuwe F-35 kan meer en moet optimaal gebruikt kunnen worden, aldus de staatssecretaris.

Met de herindeling moeten de veiligheid, de capaciteit en de duurzaamheid vergroot worden, benadrukt Amhaouch (CDA). Het is een noodzakelijk project, zegt Dijkstra (VVD), want "stilstand kan niet" en het groeiende luchtverkeer moet goed ingepast kunnen worden. Van Raan (PvdD) ziet het anders: met het oog op het klimaat, de veiligheid en de leefomgeving zal de luchtvaart onvermijdelijk moeten krimpen.

Proces

Vertrouwen moet het sleutelwoord zijn in het luchtvaartbeleid, vindt Kröger (GroenLinks), maar dat vertrouwen is ver te zoeken als berekeningen niet kloppen, als definities onhelder zijn en als KLM en Schiphol meeschrijven aan ambtelijke stukken. De minister "schipholt door", meent Laçin (SP).

De participatie van alle betrokken partijen loopt goed, zegt Van Nieuwenhuizen: iedereen mag proberen mij te overtuigen, maar ik bepaal zelf wat ik zeg of schrijf. Zij wijst erop dat het milieueffectrapport voor Lelystad Airport voldoet aan de wettelijke vereisten en dat alle berekeningen zijn geactualiseerd en gecontroleerd.

Lelystad

Van Nieuwenhuizen wil dat Lelystad Airport vanaf 2020 vakantievluchten van Schiphol overneemt. Maar de Europese Commissie heeft bepaald dat de minister vliegmaatschappijen niet mag dwingen te verhuizen. Bovendien zou zij ook maatschappijen moeten toelaten die nu niet op Schiphol vliegen. Zulke "autonome groei" stuit op weerstand van een groot deel van de Kamer, omdat daar eerder afspraken over waren gemaakt.

De minister moet zo snel mogelijk een goede deal met Brussel maken over Lelystad Airport als vakantieluchthaven, vindt Dijkstra (VVD). Ik beraad mij op een nieuwe verkeersverdelingsregel voor Schiphol en Lelystad, reageert de minister. Volgens haar is er geen sprake van een koerswijziging. Ze gaat zich 100% inzetten voor Lelystad Airport als een overloopluchthaven voor Schiphol.

Schiphol kan gemakkelijk verder groeien, meent Graus (PVV). Waarom zou je de problemen verplaatsen naar een gebied waar "mensen er niet voor hebben gekozen om in de buurt van een luchthaven te wonen"?

Bruins (ChristenUnie) dringt aan op duidelijkheid: de berekeningen moeten kloppen, de laagvliegroutes moeten per 2023 vervallen en er mag geen autonome groei zijn. Laçin (SP) wil de bevestiging dat er geen luchtvrachtverkeer naar Lelystad Airport gaat.

Eerst het luchtruim op orde en pas dan een besluit over Lelystad Airport. Die voorwaarde stelt Van Dijk (PvdA). Stoffer (SGP) benadrukt het belang van de leefbaarheid op de Veluwe en wil de garantie dat er na de herindeling geen laagvliegroutes zijn. Wat betekent het dat de minister spreekt van "zo veel mogelijk" ongehinderd doorklimmen van vliegtuigen, vraagt Paternotte (D66).

Ook voordat de luchtruimherziening een feit is, wil de minister de problemen met laagvliegroutes zo veel mogelijk oplossen. Na 2023 moeten steilere opstijgroutes en glijvluchten standaard zijn. Daarnaast geldt voor Lelystad Airport: geen nacht, geen vracht.

De Kamer stemt op 20 december over de ingediende moties.

Zie ook

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
  • Kijk debatten terug via Debat Gemist