Debat over de Klimaat- en Energieverkenning 2019

17 december 2019, debat - De Kamer debatteert met minister Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) over klimaatdoelen en energietransitie naar aanleiding van de Klimaat- en Energieverkenning.

In de Klimaat- en Energieverkenning (KEV) schetsen het Planbureau voor de Leefomgeving en enkele andere instituten een beeld van de nationale broeikasgasuitstoot en het energiesysteem tot en met 2030. Ambitieuze doelen hebben de energietransitie in beweging gebracht, maar de uitvoering blijkt weerbarstig, is een van de conclusies in het rapport.

CO2-doelstellingen

Van Raan (PvdD) geeft het kabinet een "dikke onvoldoende" voor het kerstrapport: de verwachte CO2-reductie is in 2020 lager dan werd aangenomen en we zullen de doelen voor 2030 volgens hem niet halen.

De reële uitstoot van broeikasgassen is met grote onzekerheden omgeven, bijvoorbeeld door warme of koude winters, zegt Wiebes in reactie op de lagere CO2-reductie. Het gaat volgens de minister uiteindelijk om het halen van concrete klimaatdoelen, niet om de CO2-ramingen.

Stoffer (SGP) pleit voor haalbaarheid, betaalbaarheid en betrouwbaarheid bij het bereiken van CO2-reductie. Als je elke keer weer met nieuwe kortetermijnmaatregelen komt, wordt het bedrijfsleven zenuwachtig en loopt het weg, vreest hij.

Van der Lee (GroenLinks) zou het liefste zien dat het beleid voor het terugdringen van de CO2-uitstoot en de stikstofuitstoot hand in hand gaan. Van Otterloo (50PLUS) doet daar een concreet voorstel bij: koop 1% van de landbouwgrond op om de stikstofuitstoot terug te dringen en bouw daar woningen op.

Energietransitie

Vanwege een CO2-obsessie maakt het kabinet van energie een "peperduur luxeproduct", zegt Kops (PVV), waardoor huishoudens de energierekening niet meer kunnen betalen. Het is onduidelijk of de grootste vervuilers wel hun rechtvaardige deel gaan betalen terwijl burgers kampen met energiearmoede, en dat is funest voor het draagvlak, waarschuwt Beckerman (SP).

Harbers (VVD) ziet kansen om het nationale verdienvermogen te verbeteren als Nederland een leidende rol speelt bij innovaties op energiegebied.

Houd bij de energietransitie meer oog voor technieken die niet kosteneffectief maar wel veelbelovend voor de toekomst zijn, adviseert Dik (ChristenUnie). Focus bijvoorbeeld minder op biomassa en zet meer in op energie uit water en waterstof.

Wie houdt de regie, wie is aanspreekbaar en wie stuurt bij? Moorlag (PvdA) ziet een gebrek aan governance bij de energietransitie. Er is inderdaad niet één persoon die overal over gaat, erkent Wiebes, maar dat is juist goed: Den Haag moet ruimte aan de regio's bieden voor lokale oplossingen.

Green Deal

De Europese Commissie kondigde een Green Deal aan in de strijd tegen klimaatverandering. Als de Green Deal haalbaar en betaalbaar is en bijdraagt aan onze werkgelegenheid, zal haar partij daar positief naar kijken, zegt CDA'er Mulder. Ze maakt zich zorgen over de afwachtende houding van landen als China, India en Brazilië.

In het regeerakkoord spraken we af om meer klimaatambitie te tonen als de EU daarin meeging en dat gaat met de Green Deal lukken, denkt Sienot (D66). Vervuilende bedrijven kunnen bijvoorbeeld makkelijk aangespoord worden om te vergroenen, zonder dat ze snel naar een buurland vertrekken.

Volgens Wiebes ligt de Green Deal al in belangrijke mate in lijn met het Nederlandse Klimaatakkoord. Het kabinet komt in februari 2020 met een impactanalyse van de Green Deal voor Nederland.

De Kamer stemt op 19 december over de tijdens het debat ingediende moties.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
  • Kijk debatten terug via Debat Gemist