CAK neemt aantal taken Zorginstituut over
10 maart 2016, wetsvoorstel - Enkele taken van het Zorginstituut Nederland gaan over naar het CAK. De Kamer bespreekt het wetsvoorstel van minister Schippers (Volksgezondheid) dat dit regelt.
Het Zorginstituut Nederland heeft als taak om de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg te bewaken. Het is nu echter ook verantwoordelijk voor maatregelen gericht op onverzekerden, wanbetalers, illegalen, gemoedsbezwaarden en in het buitenland gemaakte zorgkosten. Dit zijn typische uitvoeringsregelingen met veelvuldig klantcontact en forse ICT-ondersteuning, vindt Schippers, die deze burgerregelingen daarom beter bij het CAK vindt passen. Wolbert (PvdA) is het daarmee eens: ze vormen een fremdkörper bij het Zorginstituut. Overdracht is gewoon efficiënter, denkt Arno Rutte (VVD). Alle woordvoerders vragen wel om zorgvuldigheid bij de overgang. Leijten (SP) betwist de noodzaak: als iets niet stuk is, moet je het niet maken.
Eerdere ICT-problemen zorgen voor huiver
In het verleden zijn er veel problemen geweest met ICT-projecten bij de overheid, zoals de uitbetaling van het persoonsgebonden budget (pgb) door de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Rutte begrijpt in dat licht de "huiver" voor de overdracht van de burgerregelingen. Bij het CAK zijn er ICT-problemen, aldus Leijten, vooral met de eigen bijdrage voor de Wmo. In de ogen van Agema (PVV) is het geen efficiënte organisatie. Dijkstra (D66) en Bruins Slot (CDA) vragen naar de privacywaarborgen: worden er geen gegevens aan elkaar gekoppeld? Er mogen geen persoonsgegevens worden uitgewisseld tussen verschillende taken, zo verzekert Schippers.
Personeel gaat mee naar CAK
Het personeel dat nu de burgerregelingen uitvoert, gaat over van het Zorginstituut in Amsterdam naar het CAK in Den Haag. Maar het is de vraag of alle medewerkers meegaan, betoogt Leijten, bijvoorbeeld vanwege de lange reistijd. Veel kennis over de systemen zit in het hoofd van die medewerkers, benadrukt Bruins Slot. Als te veel van hen vertrekken, kan dat gevolgen hebben voor de uitvoering. Wolbert vindt het daarom belangrijk dat het personeel goed wordt meegenomen in het proces. Als onvoldoende medewerkers blijken mee te gaan, reageert Schippers, worden maatregelen genomen om kennis over te dragen.
Is de overheveling per 1 juli haalbaar?
De bedoeling is dat de uitvoering van de burgerregelingen per 1 juli overgaat naar het CAK. Leijten vindt dat onverantwoord snel, mede omdat er nieuwe maatregelen ingaan om wanbetaling tegen te gaan, en pleit daarom voor uitstel en een geleidelijke overdracht. Ketenproblemen moeten zijn opgelost voor de overheveling, benadrukt Agema: "wir schaffen das" is niet de juiste houding. Dijkstra vraagt of alle knelpunten zijn weggenomen. Er moet geen druk zijn om per se de vastgestelde datum te halen, vindt ook Bruins Slot. Volgens Schippers is die er niet, maar uitstel heeft wel nadelen, zoals onzekerheid voor het personeel.
De Kamer stemt op 15 maart over het wetsvoorstel en de ingediende motie.
zie ook
-
Het overzicht van de laatste debatten in het kort
-
De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.