Bezorgdheid over positie KLM

28 januari 2015, debat - De Kamer vraagt staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) om maximale invloed uit te oefenen om de zelfstandige positie van KLM binnen de holding Air France-KLM te behouden.

De KLM-kas mag niet gebruikt worden om de verliezen van Air France te compenseren. Dat is de vrees van veel werknemers in reactie op het plan van de holding Air France-KLM om het financieel beheer in Parijs te centraliseren. Dat de centralisatie inmiddels niet door lijkt te gaan, betekent volgens Graus (PVV) zeker niet dat de discussie over de positie van KLM afgelopen is. Ook Hachchi (D66) en Dik (ChristenUnie) vragen zich af of de problemen nu echt zijn opgelost. De regering moet een krachtig politiek signaal afgeven, meent Leenders (PvdA). Dat gebeurt volgens Mansveld regelmatig in gesprekken met de leiding van het bedrijf en met haar Franse collega.

Eensgezindheid over het belang van zelfstandigheid

Alle leden dringen aan op het behoud van de zelfstandige positie van KLM binnen Air France-KLM. Bontes (GrBvK) vindt dat Air France nooit een goede partner voor "onze nationale trots" KLM is geweest. Doe alles wat mogelijk is om ervoor te zorgen dat Air France "geen greep in de KLM-kas" kan doen, is de oproep van Graus. De pinpas mag niet in Parijs liggen, voegt Van Helvert (CDA) toe. Dat vindt Mansveld ook. Zij is blij met het afblazen van de centralisatie, omdat "een zelfstandige positie van KLM niet losstaat van een autonome financiƫle positie".

De Kamer onderstreept het economische belang

KLM is van wezenlijk belang voor Schiphol en Schiphol is van wezenlijk belang voor Nederland. Van Helvert wijst met de andere deelnemers aan het debat op de waarde van de luchtvaart voor economie en werkgelegenheid. Elias (VVD) zegt dat de luchtvaartmaatschappij alleen kan groeien als Schiphol verder mag uitbreiden. Daarvoor moet volgens hem ook Lelystad Airport worden ontwikkeld. Als dat laatste maar niet tot oneerlijke concurrentie van prijsvechters leidt, reageert Bashir (SP). Daarom zegt Mansveld een "gebalanceerde luchtvaartpolitiek" te voeren, gericht op groei en een gelijk speelveld voor de verschillende luchtvaartmaatschappijen.

De Kamer stemt op 29 januari over de ingediende moties.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.