Betalen eenverdieners te veel belasting?
24 mei 2018, debat - Betalen eenverdieners te veel belasting in verhouding tot tweeverdieners? De Kamer debatteert met staatssecretaris Snel (Financiën).
Het verschil in belastingdruk tussen een- en tweeverdieners is sinds 2005 sterk opgelopen en zal in de toekomst door voorgenomen beleid nog groter worden. Dit blijkt uit het onderzoek Eenverdieners onder druk van het Centraal Planbureau. Nederland is volgens het CPB internationaal gezien zelfs koploper bij het verschil in belastingdruk.
Arbeidsparticipatie en economische zelfstandigheid vrouwen
Het fiscale beleid is het afgelopen decennium gericht geweest op het stimuleren van de arbeidsparticipatie en economische zelfstandigheid van vrouwen. Dit heeft gunstig uitgepakt voor tweeverdieners, ten koste van eenverdieners.
Er is een effectief beleid gevoerd om de arbeidsparticipatie van vrouwen te vergroten, stelt Van Weyenberg (D66). Maar hij vindt dat nog steeds een te laag percentage economisch zelfstandig is. Meer vrouwen moeten volgens hem een baan met voldoende uren krijgen, zodat ze zelfstandig het minimumloon kunnen verdienen.
Het is goed om de arbeidsparticipatie van vrouwen te vergroten, zegt Leijten (SP), maar fiscaal beleid is daarvoor niet het juiste instrument. Zij pleit voor andere maatregelen: maak kinderopvang betaalbaar, pak zwangerschapsdiscriminatie aan en leg de gelijke beloning van mannen en vrouwen wettelijk vast.
Onrechtvaardig verschil?
Nederland is kampioen eenverdieners belasten, stelt Stoffer (SGP) vast, wat een "groot onrecht" is. Eenverdienerschap is volgens hem soms een eigen keuze, maar in veel gevallen het gevolg van ziekte, mantelzorg of langdurige werkloosheid. Het is echter ook oneerlijk om de inkomens van tweeverdieners bij elkaar op te tellen, zegt Nijboer (PvdA).
Het belastingstelsel is uit het lood geslagen, betoogt Bruins (ChristenUnie), die het ontstane verschil in belastingdruk tussen eenverdieners en tweeverdieners hekelt. Het regeerakkoord van het nieuwe kabinet is echter een keerpunt, denkt Omtzigt (CDA). Maar Mulder (PVV) vindt dit niet geloofwaardig: deze coalitie met CDA en ChristenUnie verkleint het verschil niet.
Het is de eigen keuze van mensen om thuis te blijven, zegt Lodders (VVD), maar dat hoeft de overheid niet fiscaal te stimuleren. Zeker niet met een arbeidsmarkt waarin iedereen nodig is.
Belastingheffing is een afweging van verschillende doelen, zegt staatssecretaris Snel, die met elkaar in overeenstemming gebracht moeten worden. Soms wringt dat en dan moet er een politieke keuze gemaakt worden. Het kabinet heeft volgens de staatssecretaris oog voor de positie van eenverdieners, maar wil ook de arbeidsparticipatie en de economische zelfstandigheid blijven stimuleren.
Marginale druk
Mensen houden te weinig over van het extra geld dat ze verdienen door (meer) te gaan werken. Het kabinet wil die marginale druk verlagen, onder andere door het invoeren van een vlaktaks. Maar die pakt vooral gunstig uit voor hoge inkomens, denkt Snels (GroenLinks): mensen met een laag of middeninkomen profiteren er nauwelijks van.
Verlagen van de marginale druk is ontzettend belangrijk voor het bevorderen van de arbeidsparticipatie, erkent staatssecretaris Snel: werken moet lonender worden. De kabinetsmaatregelen zijn volgens hem vooral gericht op middeninkomens.
De Kamer stemt op 29 mei over de ingediende moties.
Zie ook:
- Het overzicht van de laatste debatten in het kort
- De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
- Kijk debatten terug via Debat Gemist