Belastingplan plenair behandeld

21 november 2017, wetsvoorstellen - Na de behandeling in de commissie voor Financiën worden het Belastingplan en andere financiële voorstellen van het kabinet plenair besproken. De Kamer stelt vragen aan staatssecretaris Snel (Financiën).

De financiële plannen zijn deels opgesteld door het vorige kabinet en deels gebaseerd op het regeerakkoord. De Vries (VVD), Omtzigt (CDA), Van Weyenberg (D66) en Bruins (ChristenUnie) zien een uitgebalanceerd totaalpakket, maar een groot deel van de oppositie vindt dat het kabinet de verkeerde prioriteiten stelt.

  • Leijten (SP): multinationals boven mensen

  • Nijboer (PvdA): kopers boven huurders, multinationals boven mkb, rijk boven arm

  • Mulder (PVV): het buitenland, de elite en de asielzoekers boven de gewone Nederlanders

  • Van Raan (PvdD): te veel kansen op vergroening worden gemist

  • Van Rooijen (50PLUS): gepensioneerden en ouderen zijn de dupe

  • Dijkgraaf (SGP): de belastingdruk voor eenverdieners blijft te hoog

  • Azarkan (DENK): "irritante belastingen" zoals de btw gaan omhoog

Koopkracht

De koopkracht van de meeste Nederlanders stijgt de komende jaren, zo blijkt uit CPB-doorrekeningen van het regeerakkoord. De Vries stelt vast dat vooral gezinnen en middeninkomens erop vooruitgaan.

Hoe hoger je inkomen, hoe meer je erop vooruitgaat. Zo vatten Snels (GroenLinks), Nijboer en Leijten de koopkrachteffecten van de kabinetsplannen samen. Zij doen voorstellen om die verschillen te nivelleren.

Gaan burgers er echt op vooruit? Mulder en Azarkan zetten daar vraagtekens bij. De koopkracht stijgt volgens hen in de CPB-modellen alleen omdat die ervan uitgaan dat de lonen jaarlijks met 3% stijgen.

Het regeerakkoord is een aanzet voor een eerlijker belastingstelsel, betoogt Bruins. Volgens hem worden kloven verkleind. Zo daalt de hoge marginale belastingdruk tussen het minimumloon en modaal. Ook is er volgens hem aandacht voor de oneerlijke verschillen tussen een- en tweeverdieners. Maar Dijkgraaf zou graag zien dat er meer gebeurt om die weg te nemen.

Door het stelselmatig niet-indexeren van pensioenen daalt de koopkracht van veel ouderen, stelt Van Rooijen vast. Ook de verhoging van de arbeidskorting en andere fiscale maatregelen veroorzaken een groeiende kloof tussen werkenden en gepensioneerden.

Energieheffingen en vergroening

Het kabinet verhoogt de heffingen op energiegebruik. Dit past in het klimaatbeleid, dat gericht is op het verlagen van de uitstoot van broeikasgassen.

Mulder laakt de verhoging van de energieheffingen: gezinnen gaan fors meer betalen voor gas en elektriciteit. Dit tast het draagvlak voor het klimaatbeleid aan, vreest Snels. Hij wil dat voorkomen door de kosten te verschuiven naar grootverbruikers. Laat de vervuilers betalen en niet de burgers, zo sluit Nijboer zich daarbij aan.

De vergroeningsmaatregelen verdienen steun, zegt Van Raan. Maar er kan volgens hem veel meer gebeuren om de maatschappelijke kosten van vervuiling te beperken. Hij pleit onder andere voor het schrappen van subsidies en vrijstellingen voor de fossiele industrie, het belasten van de luchtvaart en een hogere btw op vlees.

Vermogensrendementsheffing

Het kabinet verhoogt de vrijstelling voor de vermogensrendementsheffing en verlaagt het fictieve rendement. Omtzigt vindt dit een goede maatregel. Daar sluit Van Weyenberg zich bij aan: kleine spaarders profiteren. Maar uiteindelijk moeten we de belasting op vermogen volgens De Vries baseren op het werkelijk behaalde rendement. Iets wat Kamerbreed wordt gedeeld.

Kapitaal en vermogen worden in Nederland relatief laag belast, zegt Snels. Hij steunt de verhoging van de belastingvrije voet maar wil die compenseren door het verhogen van de belasting op grote vermogens. Ook Leijten is daarvoor, want vermogenden behalen gemiddeld hogere rendementen.

Inkeerregeling

De staatssecretaris wil de zogenaamde inkeerregeling afschaffen. Het argument daarvoor is dat belastingplichtigen die fraude plegen, niet ongestraft mogen blijven.

De afschaffing van de inkeerregeling krijgt brede steun. Maar we moeten het goedwillende bedrijven en burgers niet onnodig moeilijk maken, zegt De Vries. Omtzigt wil daarom dat ze twee jaar de tijd krijgen om een fout in hun belastingaangifte zelf recht te zetten.

Waddenveren

De Waddenveren zijn nu vrijgesteld van omzetbelasting. Maar dit blijkt in strijd te zijn met Europese regels. Daarom zou er in de toekomst toch btw moeten worden geheven op overtochten in het Waddengebied. Ongewenst, vinden eigenlijk alle woordvoerders. Hoe beperken we de gevolgen voor de bewoners van de Waddeneilanden?

De Kamer sprak eerder over het Belastingplan en andere financiële voorstellen op 30 oktober en 6 november. Het debat gaat op 22 november verder met de reactie van de staatssecretaris op de inbreng van de Kamer.

Zie ook

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort

  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.

  • Kijk het debat terug via Debat Gemist