Belastingen voor 2015 besproken

27 oktober 2014, wetsvoorstel - De Kamer buigt zich over het Belastingplan, waarin het kabinet zijn plannen voor de belastingen van volgend jaar heeft vastgelegd.

In het Belastingplan staan de kabinetsmaatregelen die ervoor moeten zorgen dat er volgend jaar voldoende belasting binnenkomt. Groot (PvdA) is in grote lijnen tevreden met het inkomensbeeld dat met de voorgestelde belastingen wordt bereikt. Hij vindt dat het economisch herstel en de werkgelegenheid door de plannen worden ondersteund. Neppérus (VVD) is blij met de verhoging van de arbeidskorting, waardoor werken meer gaat lonen. CDA'er Omtzigt is minder enthousiast, want hij ziet vooral lastenverzwaringen. Ouderen en ondernemers worden volgens hem hard geraakt. En dat terwijl Nederland snakt naar belastingverlaging, aldus PVV'er Van Dijck.

Kabinet wil leaserijders zwaarder belasten

Het kabinetsplan om leaserijders zwaarder te belasten krijgt niet de steun van Neppérus. Zij vindt het onjuist dat werken er duurder door wordt. Ook ergert zij zich aan het onderdeel van het plan waarmee de elektrische-autobezitter "wordt verwend". Voor sommige hybride auto's is er inderdaad sprake van "oversubsidiëring", meent Omtzigt. Er is een verschil tussen de theoretische milieuopbrengst van hybrides en de feitelijke, zegt Dijkgraaf (SGP). Koolmees (D66), Schouten (ChristenUnie) en Klaver (GroenLinks) willen weten of een zwaardere belasting van elektrische auto's aanvaardbaar is voor de PvdA. Groot zegt een VVD-voorstel te willen afwachten, maar hij staat voor "vergroening van het autopark".

 SP wil een miljonairsbelasting

De tweedeling in de samenleving wordt vergroot door de ongelijke vermogensontwikkeling, meent SP'er Bashir. Om hier iets aan te doen, wil hij dat mensen die meer dan een miljoen bezitten, 0,7% meer vermogensbelasting gaan betalen. Groot vindt dat "te kort door de bocht". Hij wil een eerlijker vermogensrendementsheffing: wie meer vermogenswinst behaalt, moet zwaarder worden belast. Het is goed om een serieuze studie te doen naar het behaalde rendement op vermogen, vindt ook Neppérus.

Werkkostenregeling wordt aangepast

Op grond van de zogenaamde werkkostenregeling kunnen werkgevers onbelaste vergoedingen aan de werknemers geven, bijvoorbeeld voor maaltijden, kerstpakketten, bedrijfsuitjes of een fiets. De door het kabinet voorgestelde stroomlijning van de regeling brengt volgens Omtzigt voor ondernemers hoge lasten met zich mee. Omdat "de noodzaak van schone mobiliteit groter dan ooit is", wil Klaver de bestaande gerichte vrijstelling voor de aanschaf van een fiets voor woon-werkverkeer handhaven. Schouten en Bashir sluiten zich bij zijn pleidooi aan.

 

Er wordt gewerkt aan een belastingherziening

De discussie over de belastingen voor het komende jaar staat in het teken van een aangekondigd nieuw belastingstelsel. Het moet in ieder geval eenvoudiger zijn en de lasten op arbeid verlagen, vindt de hele Kamer. Neppérus benadrukt dat voor de invoering van een nieuw stelsel smeerolie nodig is. Als dat maar niet ten koste gaat van de snelheid, zeggen Koolmees en Dijkgraaf. Het getuigt volgens hen niet van ambitie dat het kabinet het geld voor die smeerolie wil halen uit eventuele meevallers. Maak het nieuwe stelsel in ieder geval groener, adviseren Bashir, Koolmees en Schouten. Klaver wil dat het stelsel een "duurzame en solidaire samenleving" bevordert.

Staatssecretaris Wiebes reageert op 3 november op de inbreng van de Kamer.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort.
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.