Begroting Infrastructuur en Waterstaat afgerond
19 november 2020, begroting - Minister Van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Van Veldhoven reageren op de inbreng van de woordvoerders over de begroting van Infrastructuur en Waterstaat.
De coronacrisis zorgt ervoor dat het rustig is op de weg, op het spoor en in de lucht, stelt minister Van Nieuwenhuizen vast. Maar dat zal volgens haar niet zo blijven. Na de crisis zal het weer drukker worden, ook omdat de bevolking blijft groeien.
Ook staatssecretaris Van Veldhoven verwacht na de coronacrisis een groei van de vraag naar vervoer, zowel van personen als van goederen.
Verkeersveiligheid
Verkeersveiligheid is een topprioriteit, benadrukt de minister: we moeten alles doen om leed door ongevallen te voorkomen. Zij wijst onder andere op het verbod op appen in het verkeer en de campagne tegen het gebruik van lachgas. Ook is er in de begroting geld naar voren gehaald voor investeringen in verkeersveiligheid.
Graus (PVV) dringt aan op het plaatsen van meer boardings bij vangrails om motorrijders te beschermen. Er is contact met de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging en de Motorrijders Actie Groep over onveilige situaties, zegt Van Nieuwenhuizen.
Mobiliteit en infrastructuur
We bouwen door aan een veilig en bereikbaar Nederland, beklemtoont de minister. Een groot deel van de infrastructuur stamt uit de jaren zestig en zeventig en is volgens haar toe aan een opknapbeurt. Stoffer (SGP) wil dat mkb-infrabedrijven voldoende kans krijgen om mee te dingen naar onderhouds- en renovatiecontracten.
Thuiswerken kan de files verminderen, zegt Van Nieuwenhuizen, maar het is niet realistisch te verwachten dat mensen dit net zo veel blijven doen als tijdens de coronacrisis. Postma (CDA) oppert dat flexibelere werktijden kunnen helpen om de verkeersdruk meer te spreiden.
Gaan we in de toekomst betalen voor het gebruik van wegen? Schonis (D66) is voorstander van rekeningrijden. Het kabinet heeft verschillende varianten uitgewerkt, zegt de minister. Maar de daadwerkelijke invoering zal naar verwachting nog wel negen jaar duren.
Autorijden moet betaalbaar blijven, vindt Dijkstra (VVD). Hij wil daarom dat de regering opties onderzoekt om de kosten voor de automobilist per saldo te laten dalen.
Mensen in Zeeland vinden het onrechtvaardig dat zij als enigen in Nederland tol moeten betalen, betogen Van Dijk (PvdA) en Laçin (SP). Er is ongeveer 400 miljoen euro nodig om de tolheffing in de Westerscheldetunnel af te schaffen, legt de minister uit. Zij wil het aan een volgend kabinet laten om daar een beslissing over te nemen.
Openbaar vervoer en duurzaamheid
Duizend uitstootvrije bussen. Extra fietsenstallingen en snelfietsroutes. Het stimuleren van betaalbaar elektrisch vervoer. Subsidies voor zero-emissievrachtwagens en -bestelbussen. De staatssecretaris licht toe wat er gebeurt om het vervoer te verduurzamen.
Er komt een proef met een nachttrein naar Wenen. Kröger (GroenLinks) wil dat Nederland snel aanhaakt bij Europese initiatieven voor meer nachttreinen, omdat die een goed alternatief zijn voor vliegen. Ook de staatssecretaris staat daarvoor open, maar ze wil eerst een marktverkenning uitvoeren en de resultaten van de pilot afwachten.
Amhaouch (CDA) en Van der Graaf (ChristenUnie) pleiten voor meer internationale treinverbindingen, ook met de buurlanden. Hoe loopt het overleg met Duitsland en België daarover? Er worden concrete afspraken gemaakt, verzekert Van Veldhoven.
Circulaire economie
Er zijn steeds meer goede voorbeelden van de circulaire economie, zegt Van Veldhoven, maar we staan nog maar aan het begin. Een circulaire economie kan volgens haar oplossingen bieden om klimaatverandering tegen te gaan.
Komt er een verbod op de export van plastic afval? De staatssecretaris zet zich in voor aanscherping van de internationale regels. Nederland en de EU zouden plastic meer zelf moeten gaan verwerken en recyclen.
Textiel is het nieuwe plastic, zegt Van Veldhoven. Zij steunt de wens van Van Eijs (D66) en Dik (ChristenUnie) om de textielsector te verduurzamen. De met de keten gesloten Denim Deal moet daaraan bijdragen.
Er komen steeds meer creatieve drankverpakkingen op de markt om statiegeld te ontwijken, stelt Van Raan (PvdD) vast. Hij vindt dat onwenselijk en vraagt de regering om te onderzoeken hoe dit kan worden tegengegaan.
Machines scheiden afval vaak beter dan de mens zelf, betoogt Ziengs (VVD). Voorscheiding is de basis, zegt de staatssecretaris, maar gemeenten hebben een bepaalde vrijheid om te kiezen voor nascheiding met machines.
De woordvoerders leverden hun inbreng in eerste termijn op 18 november. De Kamer stemt op 24 november over de tijdens het debat ingediende moties en op 10 december over de begroting.
Zie ook:
- Het overzicht van de laatste debatten in het kort
- De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
- Kijk debatten terug via Debat Gemist of Debat Direct