Begroting I en M afgerond
29 oktober 2015, begroting - Na het aftreden van staatssecretaris Mansveld behandelt minister Schultz in het debat met de Kamer de gehele begroting van Infrastructuur en Milieu.
Ruimte bieden voor innovatie, de economische dynamiek versterken en de leefbaarheid verbeteren. Volgens de minister zijn dit belangrijke doelen in haar begroting. Zij wijst erop dat Nederland is gestegen op de lijst van landen met de beste infrastructuur, maar benadrukt ook dat er nog veel valt te doen. Het aantrekken van de economie biedt daarvoor ook financiƫle ruimte. Dik (ChristenUnie) wil meer nadruk leggen op verbetering van de spoorinfrastructuur, eventueel ten koste van wegenaanleg. Maar dat zou ingaan tegen gemaakte afspraken, reageert Schultz. Onafhankelijk Kamerlid Houwers vraagt aandacht voor het grondbeleid van gemeenten.
Files dreigen weer toe te nemen
Door de economische crisis, de aanleg van wegen en slim verkeersmanagement zijn de files verminderd. Maar prognoses wijzen op een toename in de komende jaren, mede door de aantrekkende economie. Daarom moeten we ook na 2020 doorpakken bij de verbreding en aanleg van wegen, benadrukt Schultz. Van Helvert (CDA) vindt dat de minister zich binnen het kabinet sterk moet maken voor extra geld. Dat kan volgens Madlener (PVV) makkelijk worden gevonden in de 20 miljard die automobilisten jaarlijks aan belasting betalen. Smaling (SP) pleit voor een beleid waardoor er minder auto's op de weg komen, met name op drukke momenten.
Twijfel over budgetten voor onderhoud
Is er wel voldoende geld voor het beheer en onderhoud van weg, spoor en water? Volgens de Algemene Rekenkamer dreigen er tekorten te ontstaan. Maar de minister verwacht dat de "budgetspanning" kan worden opgevangen doordat infrastructuur langer meegaat dan de technische levensduur. Van Veldhoven (D66) zet daar vraagtekens bij, vooral omdat het totale tekort dreigt op te lopen tot een miljard. Noodzakelijk onderhoud zal altijd worden uitgevoerd, verzekert Schultz. Visser (VVD) en Bisschop (SGP) vragen specifiek naar het onderhoud van de sluizen in het Twentekanaal en het beperken van de hinder.
Hogere maximumsnelheid vraagt aanpassingen
Visser en Madlener willen de maximumsnelheid op zo veel mogelijk snelwegen verhogen naar 130 km/u, te beginnen op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Daartoe is Schultz bereid, mits de veiligheids- en milieunormen daardoor niet worden overtreden. Onder die voorwaarde steunt ook Hoogland (PvdA) verhoging van de maximumsnelheid op de A2. Daarvoor zijn wel aanpassingen nodig, zoals het plaatsen van geluidsschermen. Van Tongeren (GroenLinks) vreest echter dat verhoging van de maximumsnelheid leidt tot meer uitstoot van schadelijke stoffen. Zij wijst erop dat 80% van de dieselauto's niet op de weg is getest.
Luchtkwaliteit verbeterd, nog wel problemen in steden
De uitstoot van stikstof en fijnstof is sinds de jaren negentig fors gedaald, zegt Schultz, maar er zijn nog wel problemen met de luchtkwaliteit in de steden. Om de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie te halen moeten ook "hotspots" buiten de steden worden aangepakt, betoogt Van Veldhoven, bijvoorbeeld bij tunnelmonden. Geef het RIVM voldoende budget om de ontwikkeling van de luchtkwaliteit te blijven meten, vragen Cegerek (PvdA) en Van Tongeren. Het gesjoemel van Volkswagen met de uitstootcijfers van hun dieselauto's is voor Mulder (CDA) reden om te pleiten voor een onafhankelijke Europese toezichthouder.
Klimaattop in Parijs moet uitstoot broeikasgassen beperken
Op de VN-klimaattop in Parijs zullen landen proberen om afspraken te maken over vermindering van de uitstoot van broeikasgassen als CO2. Nederland steunt daar de heldere en ambitieuze Europese inzet, aldus Schultz. Maar wie vertegenwoordigt Nederland nu staatssecretaris Mansveld is afgetreden? Andere bewindslieden waren al betrokken bij de voorbereiding van de top, benadrukt de minister, en zullen daar ook aanwezig zijn. Smaling bepleit een grotere betrokkenheid van het ministerie van I en M bij het bouwen van windmolens op land. Doe meer om de circulaire economie te stimuleren, vragen Cegerek, Van Veldhoven en Dik.
De Kamer debatteerde eerder op 28 oktober over de begroting van Infrastructuur en Milieu. Zij stemt op 3 november over de ingediende moties en later dit jaar over de begroting.
Zie ook:
-
Het overzicht van de laatste debatten in het kort
-
De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.