Begroting Economische Zaken en Klimaat, eerste termijn

2 november 2021, begroting - De Kamer debatteert over de begroting van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, die in het teken staat van klimaat, energie en verduurzaming.

Op de EZK-begroting staan onder andere uitgaven voor beperking van klimaatverandering, voor de energievoorziening en voor innovatie. Wordt het geld goed besteed?

Verduurzaming industrie en energie

Het is krom dat er miljarden gaan naar verduurzaming van de industrie, stelt Leijten (SP). Zij vreest dat multinationals daarvan profiteren zonder dat ze hoeven te investeren. Van der Lee (GroenLinks) wil dat bedrijven verplicht een plan maken voor klimaatneutraliteit in 2050, met een straf, bijvoorbeeld verlies aan subsidies of vergunningen, als doelen niet worden gehaald.

Elektrificatie gaat volgens Bontenbal (CDA) een belangrijke rol spelen bij verduurzaming van de industrie. Hoe gaat in de grotere vraag naar elektriciteit worden voorzien, nu het elektriciteitsnetwerk al onder druk staat?

Waterstof is een van de cruciale pijlers van onze groene energiepolitiek, zegt Erkens (VVD). Hij pleit voor waterstofproductie op de Noordzee en wil dat het kabinet onderzoekt of buurlanden daaraan willen meedoen. Van Raan (PvdD) is bezorgd over berichten dat de overheid een officieuze samenwerking met Shell aangaat voor "grijze waterstof", die wordt opgewekt met behulp van aardgas.

Opbrengst en kosten klimaatmaatregelen

Grote vervuilers gaan in de toekomst meer betalen voor uitstoot. Thijssen (PvdA) wil van het kabinet de toezegging dat de opbrengst ten goede komt aan lage en middeninkomens, zodat zij er door de klimaattransitie op vooruitgaan. De rekening van elke door de overheid veroorzaakte crisis, ook die van de klimaatcrisis, wordt bij het bedrijfsleven gelegd, vindt Van Haga (Groep Van Haga).

Hoe gaan we de energietransitie betalen, vraagt Azarkan (DENK) zich af: kijk bijvoorbeeld naar nut en noodzaak van het geforceerd isoleren van de 8 miljoen woningen in Nederland. Betrek mensen er op een kleinschalige manier bij via bijvoorbeeld energiecorporaties op wijkniveau, zegt Bisschop (SGP), want de overheid kan de energietransitie niet van bovenaf opleggen.

Eerdmans (JA21) vreest de economische gevolgen van het klimaatbeleid voor huishoudens: Nederlandse klimaatmaatregelen zullen veel kosten, maar geen merkbaar verschil maken op de wereldwijde temperatuurstijging. Als we nu geen ingrijpende klimaatmaatregelen nemen, zullen de kosten juist nog veel hoger zijn, waarschuwt Teunissen (PvdD). Zij roept op tot een versnelling.

Internationaal klimaatbeleid

Kops (PVV) hekelt de 1,3 miljard die Nederland wil uitgeven aan "klimaatontwikkelingshulp" in het buitenland. Hij ziet liever dat het geld wordt besteed aan de "vele honderdduizenden Nederlandse huishoudens die de energierekening niet kunnen betalen". Maar Boucke (D66) ziet het als "onze morele plicht" om iets te doen voor de (ontwikkelings)landen die het hardst getroffen worden door de opwarming van de aarde.

We kunnen de klimaatdoelen alleen halen met internationale samenwerking, benadrukt Dassen (Volt). Hij wil dat EU-landen hun energienetten beter op elkaar aansluiten.

Ondernemers

Ondernemers in het mkb hebben moeite om financiering te krijgen bij de bank en dat baart Graus (PVV) zorgen. Is de oprichting van een nationale mkb-bank een oplossing? Naast financiering is het vinden van geschikt personeel momenteel een probleem, vult Van Strien (VVD) aan. Amhaouch (CDA) vraagt specifiek aandacht voor het tekort aan technisch geschoold personeel dat nodig is in de klimaattransitie.

Steeds meer bedrijven willen klimaatneutraal produceren, merkt De Jong (D66) op. Het ministerie zou volgens hem iets moeten verzinnen waarmee ondernemers makkelijk hun CO2-voetafdruk kunnen berekenen. Zo kunnen ze eenvoudiger bepalen waar ze kunnen verduurzamen.

Het debat over de begroting gaat op 4 november verder met de reactie van de bewindslieden op de inbreng van de woordvoerders.

Zie ook: