Autobelastingen vereenvoudigd
30 maart 2016, wetsvoorstel - Stabielere belastinginkomsten en een efficiënter milieubeleid, dat zijn de twee kerndoelen die staatssecretaris Wiebes (Financiën) met de uitwerking van zijn Autobrief II wil bereiken.
De meeste fracties zijn blij dat het stelsel van autobelastingen vereenvoudigd wordt. Neppérus (VVD) noemt de plannen van staatssecretaris Wiebes "winst voor autorijdend Nederland". Groot (PvdA) is blij dat het kabinet volledig inzet op fiscaal stimuleren van vergroening. De autobelastingen worden volgens hem rechtvaardiger, eenvoudiger en beter. Van Dijck (PVV) wil eveneens dat het stelsel op de schop gaat, maar hekelt "de maakbaarheidsgedachte" die nog steeds in het wetsvoorstel zou zitten. Hij denkt dat alleen een laag tarief uiteindelijk tot innovatie zal leiden.
Opbrengsten wetsvoorstel komen terecht bij autogebruiker
Het wetsvoorstel is volgens Wiebes een noodzakelijke ingreep in een stelsel dat erg veel nadelen had. "De belastingbetaler, de reguliere automobilist en ook het klimaat waren niet blij met het bestaande stelsel", aldus de staatssecretaris, die met zijn wetsvoorstel de onevenwichtigheden uit het stelsel wil halen. Onafhankelijk Kamerlid Van Vliet noemt het terecht dat de opbrengsten "voor 100% worden teruggesluisd naar de gebruikers". Bashir (SP) is echter teleurgesteld in het gebrek aan fiscale voordelen voor particuliere autobezitters. "De staatssecretaris kiest voor de leaserijder", aldus het socialistisch Kamerlid. Wiebes ontkent dat stellig: "Juist de particuliere automobilist profiteert van de voorgestelde maatregelen."
Veel zorgen over hoge bijtelling voor hybride leaseauto's
Voor auto's van de zaak blijven slechts twee bijtellingscategorieën over: 4% voor volledig elektrische auto's en 22% voor de overige auto's, inclusief hybrides. Voor deze auto's, die zowel op benzine als elektrisch rijden, geldt dan geen belastingvoordeel meer. Schouten (ChristenUnie) vreest dat hybrides daardoor in de toekomst massaal geëxporteerd zullen worden. "Dat zou enorme kapitaalvernietiging zijn", meent zij. Van Tongeren (GroenLinks) wijst op onderzoek van TNO waaruit blijkt dat dit in 2020 tot 100.000 minder elektrische auto's zal leiden. Maar volgens Wiebes blijft het voor consumenten fiscaal aantrekkelijk om in een hybride te rijden.
Twijfels over milieuwinst
Van Weyenberg (D66) vindt de Autobrief "een vieze brief, die ertoe leidt dat er in totaal minder elektrische auto's komen". Evenals Van Tongeren waarschuwt hij voor de milieueffecten van Wiebes' maatregelen. Omtzigt (CDA) wil jaarlijks monitoren wat de daadwerkelijke milieueffecten zijn: "We hebben in het verleden miljarden besteed aan de stimulering van zuinige auto's, maar dat heeft geen milieuwinst opgeleverd." De staatssecretaris deelt die analyse: "Het klimaateffect was nul." De voorgestelde belastingmaatregelen moeten voor meer vergroening met minder subsidie zorgen, terwijl de belastinginkomsten robuuster worden. "6 miljard door het putje laten lopen, dat gaan wij niet nog een keer doen", aldus Wiebes.
Het debat wordt in de week van 5 tot en met 7 april voortgezet.
Zie ook:
-
Het overzicht van de laatste debatten in het kort
-
De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.