Aandacht voor gevolgen mijnbouw

29 juni 2016, wetsvoorstel - Staan er voldoende waarborgen in de Mijnbouwwet om schade door mijnbouw te voorkomen en ontstane schade te vergoeden? Minister Kamp (Economische Zaken) komt met aanvullingen op een eerder wetsvoorstel.

In april 2015 besprak de Kamer het wetsvoorstel offshore veiligheid over aangescherpte Europese regels voor olie- en gaswinning op zee. Verschillende woordvoerders grepen dit aan om aanvullende voorstellen te doen. Zo wilden Jan Vos (PvdA) en Ouwehand (PvdD) de bewijslast omkeren bij vergoeding van mijnbouwschade, vooral gezien de aardbevingsschade in Groningen. Ook waren er pleidooien om de regie van de minister van Economische Zaken en de positie van het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) te versterken. Maar Kamp vond dat de Raad van State er eerst advies over moest uitbrengen. Op basis van dat advies komt de minister nu met eigen voorstellen.

Omkering bewijslast in afgebakend gebied

De afgelopen jaren was het voor Groningers soms lastig om hun aardbevingsschade vergoed te krijgen. Omkering van de bewijslast zou hen kunnen helpen: exploitant NAM zou dan moeten aantonen dat schade nĂ­et veroorzaakt is door gaswinning. Maar dit zou, zo betoogt de Raad van State, wel een inbreuk zijn op het rechtsprincipe "wie stelt, bewijst". Daarom beperkt Kamp de omkering van de bewijslast tot "het effectgebied van het Groningenveld". Daarmee is Klever (PVV) het oneens: het moet voor de hele provincie Groningen gelden. Smaling (SP) wil dat een onafhankelijk, internationaal samengesteld, multidisciplinair team van deskundigen onderzoek gaat doen naar de aardbevingsschade.

Mijnbouw afgewogen tegen andere belangen

De minister krijgt meer mogelijkheden om mijnbouw te verbieden, bijvoorbeeld vanwege de veiligheid. Er moet ook gekeken worden naar de gevolgen voor het milieu en de volksgezondheid, suggereert Van Tongeren (GroenLinks). Dik (ChristenUnie) bepleit een toets op "milieu, mens en maatschappij". Die moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat drinkwatervoorraden beter worden beschermd, iets wat Mulder (CDA) ook belangrijk vindt. De winning van fossiele brandstoffen moet sowieso snel moet worden afgebouwd om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Wassenberg (PvdD). Maar Kamp betoogt dat fossiele energie tijdens de transitie naar duurzame energie hard nodig blijft.

Discussie over mijnbouw in Waddengebied

Het Waddengebied is zowel werelderfgoed als Natura 2000-gebied. In dit soort gebieden zouden geen nieuwe mijnbouwvergunningen moeten worden verstrekt, vindt Van Veldhoven (D66). Daar sluit Vos zich bij aan als het gaat om het Waddengebied, maar hij wil dit niet dichttimmeren voor heel Nederland. Mijnbouw zou ook in de omgeving van kwetsbare natuurgebieden als het Waddengebied verboden moeten worden, betogen Van Tongeren en Wassenberg, bijvoorbeeld om bodemdaling te voorkomen. In de ogen van Bosman (VVD) is het juist onzinnig om alle activiteiten in en rond natuurgebieden te verbieden. Gaswinning bij bijvoorbeeld Terschelling of Schiermonnikoog kan volgens Kamp helpen voorkomen dat Nederland te afhankelijk wordt van landen als Rusland.

De Kamer sprak op 16 april en 22 april 2015 over het wetsvoorstel offshore veiligheid. Het debat gaat op 6 juli verder met de reactie van de minister op de amendementen.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort

  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.