Schriftelijke vragen : Het bericht dat de informatievoorziening over werkzaamheden aan het spoor en het alternatieve vervoer, als gevolg daarvan, niet goed geregeld zijn.
Vragen van het lid Heutink (PVV) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat de informatievoorziening over werkzaamheden aan het spoor en het alternatieve vervoer, als gevolg daarvan, niet goed geregeld zijn (ingezonden 31 maart 2025).
Vraag 1
Bent u op de hoogte van het artikel «Treinreizigers ondervinden steeds meer hinder
van werkzaamheden: «Te vaak gaat het mis»»?1
Vraag 2
Kunt u verklaren hoe het kan dat NS in het eigen Jaarverslag 2024 een positieve beoordeling
ten aanzien van informatievoorziening presenteert, terwijl reizigersorganisatie Rover
aangeeft dat de informatievoorziening (op dit punt) ver ondermaats is? Zo ja, waarom?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 3
Kunt u er bij NS op aandringen om aan de wens van de reiziger te voldoen en informatie
over werkzaamheden eerder te publiceren dan tien dagen van te voren? Zo ja, waarom
wel? Zo nee, waarom niet?
Vraag 4
Bent u het eens met de stelling dat wanneer NS niet voorziet in adequaat vervangend
vervoer zij niet voldoet aan haar kerntaak uit de concessie, namelijk het vervoeren
van treinreizigers in Nederland? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Vindt u ook dat NS veel meer aandacht aan de reiziger moet schenken, bijvoorbeeld
in de vorm van verbeterde toegankelijkheid of een gratis kop koffie, nu het realiteit
is dat treinen veel te vaak uitvallen? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
Indieners
-
Gericht aan
C.A. Jansen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
Hidde Heutink, Kamerlid