Schriftelijke vragen : Het bericht 'Bij Transavia overwintert personeel op kosten van het UWV'
Vragen van het lid Van Kent (SP) aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het bericht «Bij Transavia overwintert personeel op kosten van het UWV» (ingezonden 18 maart 2025).
Vraag 1
Wat is uw reactie op het artikel van Follow the Money over de contractconstructie
van Transavia waarin gebruik gemaakt wordt van de 46-6-verdeling?1
Vraag 2
Bent u op de hoogte van andere ondernemingen of sectoren die gebruik maken van soortgelijke
regelingen, zoals bijvoorbeeld in de uitzendsector of in de logistiek? Zo niet, bent
u bereid daar een onderzoek naar te starten?
Vraag 3
Constaterende dat uit onderzoek van het FNV blijkt dat 4 op de 10 flexwerkers op Werkloosheidswet
(WW)-vakantie wordt gestuurd, daarnaast 79% van de flexwerkers weer terugkeert op
de eerdere werkplek na ontslag en 59% van deze werknemers aangeeft dat het UWV hiervan
op de hoogte was2, bent u het ermee eens dat werkgevers hier beter op gecontroleerd moeten worden,
bijvoorbeeld door middel van een poortwachterstoets WW? Zo ja, wanneer bent u van
plan dit te initiëren? Zo nee, waarom niet?
Vraag 4
Vindt u dat, ondanks dat Transavia aangeeft dat het voldoet aan de wetgeving, dit
grijs gebied wenselijk? Zo ja, waarom? Zo nee, wat gaat u hieraan doen?
Vraag 5
Bij individuele gevallen omtrent een WW-uitkering maakt het UWV gebruik van de Risicoscan
Verwijtbare Werkloosheid3, zou hier door Transavia, die zich niet voldoende inzet om werk te bieden aan haar
personeel terwijl dat er wel is, sprake zijn van verwijtbare werkloosheid? Zo ja,
zou de werkgever in plaats van de werknemer hier dan niet voor moeten boeten?
Vraag 6
Constaterende dat in het artikel door het UWV wordt aangegeven dat het UWV niet kan
controleren of Transavia ten onrechte gebruik maakt van de WW-regeling, terwijl op
het moment dat een werknemer door middel van een contract met urenverlies terechtkomt
in de WW, een instantie toch moet controleren of iemand recht heeft op deze regeling,
op welke manier en in hoeverre controleert het UWV hierop, wordt dit gesignaleerd
en wat gebeurt er met deze informatie? En mocht deze verantwoordelijkheid niet bij
het UWV liggen, bij welke instantie ligt dat dan en hoe gaan zij om met dit toezicht?
Vraag 7
Bent u het eens met de experts Ton Wilthagen & Harald Buijtenduik, genoemd in het
artikel van Follow the Money, die deze constructie «onethisch» en «obscuur» noemen?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 8
Constaterende dat andere bedrijven binnen dezelfde sector zover bekend niet deze constructie
hanteren, zo lost KLM, het moederbedrijf van Transavia, het probleem van piek- en
dalseizoenen op met het vrijwillig overstappen van voltijd naar deeltijd,4 hoe beargumenteert u het gebruik van deze constructie door Transavia als blijkt dat
dit niet noodzakelijk is om het probleem op te lossen?
Vraag 9
Op welke manier is het te rechtvaardigen dat de samenleving opdraait voor bedrijven
als Transavia, die in slechte tijden door middel van coronasteun5 overeind zijn gehouden en nu misbruik maken van deze constructies ten koste van de
samenleving? Bent u bereid Transavia en andere soortgelijke bedrijven aan banden te
leggen in uw rol als aandeelhouder van KLM?
Vraag 10
Deelt u de mening dat deze oneigenlijke schijnconstructie rond werkloosheid schadelijk
is voor werknemers die volkomen terecht een beroep doen op de WW wegens inkomensderving?
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van de leden De Hoop en
Patijn (beiden GroenLinks-Pvda), ingezonden 13 maart 2025 (vraagnummer 2025Z04638)
Indieners
-
Gericht aan
Y.J. van Hijum, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
Indiener
Bart van Kent, Kamerlid