Schriftelijke vragen : De agressieve en misleidende telefonische verkoop van thuisbatterijen.
Vragen van het lid Rooderkerk (D66) aan de Ministers van Klimaat en Groene Groei en van Economische Zaken over de agressieve en misleidende telefonische verkoop van thuisbatterijen (ingezonden 13 maart 2025).
Vraag 1
Bent u bekend met de uitzending van het programma Radar van 10 maart 2025, waarin
duidelijk wordt dat er steeds meer bedrijven op agressieve en misleidende wijze thuisbatterijen
proberen te verkopen?
Vraag 2
Verandert de uitzending van Radar iets aan uw antwoorden op de vragen 1, 2, en 5 op
eerder gestelde vragen over de schimmige verkoop van thuisbatterijen (Kamerstuk 2024Z18132)? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat?
Vraag 3
Wat vindt u ervan dat bedrijven mensen onjuist en onvolledig informeren en onder druk
zetten om een veel te dure thuisbatterij te kopen?
Vraag 4
Wat vindt u ervan dat bedrijven dreigen met een torenhoge boete wanneer iemand de
aankoop binnen de wettelijke 14 dagen bedenktijd wil annuleren? Welke consequenties
kunnen worden verbonden aan dit soort agressieve praktijken? Kunnen er boetes worden
uitgedeeld, of kan de vergunning worden ingetrokken?
Vraag 5
Welke rechten hebben mensen die voor te veel geld een thuisbatterij hebben aangeschaft
en daarbij onjuist of onvolledig zijn geïnformeerd, en/of die onder druk zijn gezet
en waarbij is gedreigd met een opzegboete terwijl dit juridisch niet juist is?
Vraag 6
Hoe kan het dat dezelfde «ondernemers» onder verschillende bedrijfsnamen opereren
en telkens dezelfde trucs uithalen en daardoor door kunnen blijven gaan met hun malafide
praktijken? Kunt u toezeggen om alles op alles te zetten om ervoor te zorgen dat niet
alleen bedrijven, maar ook de «ondernemers» erachter geweerd worden van de markt?
Vraag 7
Hoe kan het dat deze bedrijven telkens met een nieuw telefoonnummer bellen, zodat
blokkeren geen zin heeft? Wat kunt u daaraan doen?
Vraag 8
Kunt u nader ingaan op het onderdeel van de reportage van Radar waaruit blijkt dat
de verkopers van thuisbatterijen in het bezit zijn van een telefoonnummer en informatie
over het energiecontract en het aantal zonnepanelen van de mensen die zij benaderen?
Hoe komen zij aan deze informatie? Is dit legaal? Beschermen energiebedrijven de privacy
van hun klanten wel voldoende?
Vraag 9
Klopt het dat telefoonnummers van mensen verhandeld worden?
Vraag 10
Kunt u bevestigen dat per 1 januari 2026 telefonische verkoop van thuisbatterijen
zonder toestemming vooraf verboden is? Hoe gaat dit verbod worden gehandhaafd?
Vraag 11
Hoe ziet «voorafgaande toestemming» eruit? Kan dat ook zijn dat iemand algemene voorwaarden
accepteert waarin verstopt staat dat «de gegevens gebruikt worden of gedeeld worden
met derden voor commerciële doeleinden» of een variant daarop?
Vraag 12
Deelt u dat een waarschuwing vanuit de Autoriteit Consument & Markt (ACM) niet genoeg
is en dat actieve toezicht en handhaving op zijn plaats is?
Vraag 13
In het antwoord op vraag 4 op de eerder gestelde vragen over de schimmige verkoop
van thuisbatterijen geeft u aan dat de ACM zelf gaat over de onderzoeken die worden
uitgevoerd; kunt u toezeggen om in gesprek te gaan met de ACM en aan te dringen op
toezicht en handhaving?
Indieners
-
Gericht aan
S.T.M. Hermans, minister van Klimaat en Groene Groei -
Gericht aan
D.S. Beljaarts, minister van Economische Zaken -
Indiener
Ilana Rooderkerk, Kamerlid