Schriftelijke vragen : De structurele gedragscrisis in het Nederlandse onderwijs
Vragen van het lid Uppelschoten (PVV) aan de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de structurele gedragscrisis in het Nederlandse onderwijs (ingezonden 12 maart 2025).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Nederlandse klas scoort wereldwijd slecht op discipline.
«Beleid is dringend nodig»»?1
Vraag 2
Onderschrijft u de conclusie dat Nederland op het gebied van klassikale discipline
een van de slechtst presterende landen van Europa is en dat dit naar alle waarschijnlijkheid
direct bijdraagt aan dalende onderwijsopbrengsten? Zo ja, welke maatregelen gaat u
nemen om het gezag van de leraar te herstellen en orde in de klas te garanderen?
Vraag 3
Bent u bereid om een zero-tolerance beleid in te voeren voor leerlingen die structureel
overlast veroorzaken, zodat de leeromgeving niet langer wordt gesaboteerd? Hoe gaat
u ervoor zorgen dat de rechten van gemotiveerde leerlingen niet langer ondergeschikt
worden gemaakt aan de verstorende invloed van leerlingen die niet willen?
Vraag 4
Deelt u de mening dat het gebrek aan klassikale orde niet alleen de leerbaarheid van
leerlingen aantast, maar ook de aantrekkelijkheid van het leraarschap ernstig schaadt,
met als gevolg een versterking van het lerarentekort? Welke concrete beleidsmaatregelen
gaat u nemen om docenten te beschermen tegen structurele ordeproblemen en hen te ondersteunen
in het handhaven van discipline?
Vraag 5
Deelt u de opvatting dat de wanorde en chaos in de klas niet alleen het leerklimaat
ondermijnen, maar ook de sociale veiligheid binnen scholen ernstig aantasten? Zo ja,
welke stappen gaat u zetten om scholen te ondersteunen bij het herstellen van een
veilige en ordelijke leeromgeving?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Nico Uppelschoten, Tweede Kamerlid