Schriftelijke vragen : Het bericht dat supermarkten alcohol dubbel zo vaak in de aanbieding hebben als vier jaar geleden.
Vragen van het lid Danielle Jansen (Nieuw Sociaal Contract) aan de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht dat supermarkten alcohol dubbel zo vaak in de aanbieding hebben als vier jaar geleden (ingezonden 26 februari 2025).
Vraag 1
Bent u bekend met het onderzoek van Questionmark waaruit blijkt dat het aantal alcoholaanbiedingen
in supermarktfolders tussen 2020 en 2024 is verdubbeld? Wat is uw reactie hierop?1
Vraag 2
Hoe rijmt u de toename aan supermarktaanbiedingen voor alcohol, waarvoor jongeren
extra gevoelig zijn, met de doelstellingen van het door uw voorgangers geformuleerde
Nationaal Preventieakkoord, waarin supermarkten beloofden gezonde keuzes te stimuleren?
Wat gaat u doen om te voorkomen dat de toename van supermarktaanbiedingen voor alcohol
de doelstellingen van het Nationaal Preventieakkoord ondermijnt?
Vraag 3
Kunt u per afspraak binnen het Nationaal Preventieakkoord over de promotie van alcohol
door supermarkten aangeven in hoeverre deze wordt nageleefd?
Vraag 4
Bent u van mening dat zelfregulering binnen de supermarktbranche, waarvoor Nederland
heeft gekozen in tegenstelling tot de meeste andere EU-lidstaten die kozen om de Audiovisuele
Mediarichtlijn te verwerken in wetgeving, voldoende effectief is gebleken om de alcoholpromotie
te beperken? Zo nee, welke concrete aanvullende maatregelen overweegt u?
Vraag 5
In hoeverre overweegt u regelgeving om reclame en promotie voor alcoholhoudende dranken
in supermarkten aan banden te leggen, vergelijkbaar met de restricties op tabaksreclame?
Vraag 6
Bent u bekend met de podcast «Bezopen» gemaakt door Omroep MAX voor NPO Radio 1, waarin
nog een andere vorm van alcoholmarketing die steeds vaker wordt ingezet, namelijk
het gebruik van sociale media en micro-influencers om alcoholproducten onder jongeren
te promoten, wordt besproken?2
Vraag 7
Hoe beoordeelt u het dat studentenhuizen in ruil voor Instagram-story’s gratis trays
met alcoholische dranken schijnen te ontvangen, ondanks dat hiermee artikel 19 van
de reclamecode schijnbaar gebroken wordt? Hoe beoordeelt u dit in het licht van zelfregulering?
Vraag 8
Bent u het ermee eens dat deze vorm van micro-influencermarketing alcoholgebruik onder
jongeren nog verder kan normaliseren en stimuleren, en zo in strijd is met de afspraken
uit het Nationaal Preventieakkoord?
Vraag 9
Gezien het feit dat ongeveer één op de drie van de ondervraagde studenten zelf of
iemand kent die gratis alcohol heeft gekregen in ruil voor promotie, acht u de huidige
regulering van alcoholmarketing voldoende effectief? Welke aanscherping van wetgeving
of handhaving acht u noodzakelijk?3
Vraag 10
Hoe kan het toezicht op alcoholmarketing via sociale media worden verbeterd, met name
wanneer deze gericht is op studenten en jongeren?
Vraag 11
Bent u bereid wetgeving aan te scherpen om sluikreclame voor alcohol op social media
harder aan te pakken, gezien de maatschappelijke kosten van alcoholschade en de toenemende
invloed van sociale media op het drinkgedrag van jongeren?
Vraag 12
Kunt u toezeggen dat u, in navolging op de uiteenzetting die u de Kamer heeft gestuurd,
in de nieuwe integrale preventiestrategie concrete maatregelen opneemt die alcoholreclame
die jongeren bereikt aan banden legt?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Daniëlle Jansen, Tweede Kamerlid