Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Olger van Dijk over het bericht ‘Geen zwaar vrachtverkeer meer over viaduct A12 bij Velperbroek’
Vragen van het lid Olger van Dijk (Nieuw Sociaal Contract) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Geen zwaar vrachtverkeer meer over viaduct A12 bij Velperbroek» (ingezonden 13 december 2024).
Antwoord van Minister Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 22 januari
2025).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht «Geen zwaar vrachtverkeer meer over viaduct A12 bij Velperbroek» van Omroep Gelderland?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Is bekend op welke termijn de ondersteuningsconstructie zal worden aangebracht? En
zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
De ondersteuningsconstructie wordt in april 2025 geplaatst.
Vraag 3
Zullen er naast de ondersteuningsconstructie en de omleidingsborden nog andere veiligheidsmaatregelen
getroffen worden?
Antwoord 3
Rijkswaterstaat onderzoekt naast het plaatsen van de ondersteuningsconstructie ook
of het aanbrengen van een weegsysteem onder het brugdek mogelijk is. Met behulp van
het weegsysteem kan Rijkswaterstaat monitoren in welke mate het zware vrachtverkeer
gehoor geeft aan de gewichtsbeperking en zo nodig politie en ILT verzoeken om lokaal
te handhaven en te zware vrachtwagens van de weg af te halen en te wegen.
Bij de keuze van tijdelijke maatregelen zal Rijkswaterstaat, zolang de veiligheid
van de weggebruiker niet in geding is, zoveel als mogelijk inzetten op maatregelen
die geen hinder veroorzaken. Afhankelijk van het ontwerp van de ondersteuningsconstructie
kan het noodzakelijk zijn om fysieke afscheidingen (barriers) te plaatsen om de veiligheid
van de weggebruikers te borgen.
Vraag 4
Is het na plaatsing van de ondersteuningsconstructie weer mogelijk om met zwaar verkeer
over de viaducten te rijden?
Antwoord 4
In april 2025 wordt een ondersteunende constructie geplaatst onder de viaducten. De
ondersteunende constructie is een maatregel ter aanvulling op de gewichtsbeperking,
omdat er geen zekerheid is dat al het zware verkeer geweerd kan worden van de viaducten.
Rijkswaterstaat onderzoekt of en hoe de tijdelijke constructie ook de last van de
viaducten kan dragen, zodat de gewichtsbeperking opgeheven kan worden. Een definitieve
oplossing volgt pas als de viaducten aangepakt worden in het programma Vernieuwing.
Vraag 5
Op welke termijn wordt het viaduct gerenoveerd en blijven er tot dat moment restricties
voor verkeer?
Antwoord 5
De opgave ten aanzien van de tand-nokproblematiek maakt deel uit van de grotere Vernieuwingsopgave
op de netwerken van Rijkswaterstaat. Zie hiervoor ook de Kamerbrief «Verhogen productievermogen
instandhouding Rijkswaterstaat-netwerken». Binnen deze opgave pakt Rijkswaterstaat
de komende jaren honderden betonnen, stalen en beweegbare bruggen en viaducten aan.
Gezien de grote landelijke opgave voor Vernieuwing, is nog niet te zeggen wanneer
de viaducten in de A12 bij Velperbroek worden aangepakt.
Vraag 6
Verwacht u verkeerskundige effecten op andere routes door deze gewichtsbeperking (omrijden)?
Antwoord 6
Het zwaar vrachtverkeer op de A12 zal via het Velperbroekcircuit moeten rijden. Het
circuit zal hierdoor drukker worden. Rijkswaterstaat bekijkt samen met de verkeerskundigen
van de provincie Gelderland, gemeente Arnhem en gemeente Rheden naar de gevolgen hiervan
en de mogelijkheden de doorstroming te optimaliseren.
Naar eerste inzichten zullen de effecten van deze maatregel op de doorstroming van
het verkeer beperkt zijn. De toename aan verkeer op het Velperbroekcircuit wordt geschat
op 2%. De verkeersregelinstallatie die met behulp van stoplichten de verkeersstroom
op het circuit regelt, kan deze toename aan.
De extra rijtijd voor zwaar verkeer bedraagt enkele minuten.
Vraag 7
Zal er, gegeven het feit dat er niet zal worden gehandhaafd, gemonitord worden in
hoeverre zware voertuigen zich aan de omleiding houden? En zo niet, worden er aanvullende
maatregelen zoals controles ingevoerd?
Antwoord 7
Rijkswaterstaat handhaaft zelf niet. Deze rol is belegd bij de politie en de ILT.
Wel onderzoekt Rijkswaterstaat of het aanbrengen van een weegsysteem onder het brugdek
mogelijk is. Met behulp van het weegsysteem kan Rijkswaterstaat monitoren in welke
mate het zware vrachtverkeer gehoor geeft aan de gewichtsbeperking en zo nodig politie
en ILT verzoeken om lokaal te handhaven en te zware vrachtwagens van de weg af te
halen en te wegen.
Rijkswaterstaat communiceert hierover actief richting bedrijven en vervoerders. Bij
schade aan de viaducten zijn ook de gevolgen voor deze bedrijven en vervoerders groot.
Het is ook in groot belang van de weggebruiker om zelf de regels op te volgen.
Vraag 8
Zijn er reeds andere vergelijkbare viaducten in beeld waar de stalen wapening versneld
is verouderd of naar verwachting versneld zal verouderen? Kan op deze viaducten een
soortgelijke gewichtsbeperking worden verwacht?
Antwoord 8
Er zijn bij Rijkswaterstaat circa 100 bruggen en viaducten met dezelfde tand-nokconstructie,
waarvan 90 in verschillende mate problemen vertonen. Het bouwjaar, het ontwerp (goed
of aandachtspunten in het ontwerp) en de staat van het onderhoud zijn echter voor
iedere constructie uniek. Bovenaan de prioriteitenlijst staan 17 bruggen en viaducten,
waar Rijkswaterstaat zich nu richt op vervolgonderzoek of de voorbereiding van maatregelen.
Het gaat om de 4 viaducten in de A12 bij knooppunt Velperbroek, het viaduct Kamperhoekweg
(A6), de 2 bruggen Naardertrekvaart (A1), de 8 viaducten in het complex Prins Clausplein
(A4/A12), het viaduct Tielsestraat (A15) en het viaduct De Tol (A1).
Vraag 9
Kunt u aangeven hoe de gewichtsbeperking, de plaatsing van de ondersteuningsconstructie
en de toekomstige renovatie van het viaduct zich verhouden tot het plan van het Ministerie
van Defensie om weg- en spoorinfrastructuur te versterken voor zwaar transport? Is
er overleg tussen de ministeries omtrent de beoogde maatregelen?
Antwoord 9
De Ministeries van IenW en Defensie werken intensief samen aan de verbetering en instandhouding
van het wegen- en spoorwegennet in Nederland ten behoeve van militaire transporten.
In 2019 is in opdracht van IenW een uitgebreide analyse van het transportnetwerk van
Nederland gemaakt, op basis van de destijds geldende militaire eisen voor militaire
mobiliteit en gedefinieerde routes. De Kamer is over de uitkomsten hiervan geïnformeerd
(Kamerstuk 21 501-33, nr. 752).
Vraag 10
Wat betekent de huidige geopolitieke situatie voor de urgentie van de aanpak van de
verouderde viaducten?
Antwoord 10
In 2023 heeft de Europese Unie militaire eisen en routes geëvalueerd en aangepast.
Het transportnetwerk voor militaire mobiliteit wordt daarom opnieuw geëvalueerd door
IenW en Defensie, in samenwerking met relevante partijen als Rijkswaterstaat en ProRail.
Aan de hand van deze evaluatie worden op dit moment knelpunten geïnventariseerd. Op
basis van de inventarisatie zal bekeken worden welke knelpunten prioriteit hebben
en in de meerjarenprogrammering van Rijkswaterstaat moeten worden opgenomen. Specifieke
informatie over militaire transportroutes en corridors kan i.v.m. het vertrouwelijke
karakter van deze informatie niet publiekelijk gedeeld worden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.