Brief regering : Uitvoering van de motie van de leden Slagt-Tichelman en Krul over het rook- en vapeverbod uitbreiden naar sportterreinen, speeltuinen, kinderopvanglocaties, dagattracties en openluchtzwembaden (Kamerstuk 36594-7)
32 011 Tabaksbeleid
Nr. 118
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 februari 2025
In de motie Slagt-Tichelman en Krul1 wordt de regering verzocht het rookverbod (tevens een vapeverbod) uit te breiden
naar sportterreinen, speeltuinen, kinderopvanglocaties, dagattracties en openluchtzwembaden.
Net als de leden Slagt-Tichelman en Krul acht ik het rookvrij maken van omgevingen
waar veel kinderen komen van groot belang. De motie steunt dan ook het beleid dat
ik hierop, samen met genoemde omgevingen waar veel kinderen komen, al heb ingezet
en eerder door mijn voorganger is aangekondigd in de Kamerbrieven van 2 december 2022
en 25 april 2024.2
De NVWA is aangewezen als toezichthouder voor de tabaks- en rookwarenregelgeving en
zal daarom ook toezicht houden op naleving van een uitbreiding van het rookverbod.
Wanneer alle in de motie genoemde omgevingen bij elkaar opgeteld worden, gaat het
om een groot aantal locaties dat rookvrij gemaakt moet worden. Dit betekent dat er
veel aanvullende financiële middelen nodig zijn voor de NVWA voor toezicht op de naleving
van het rookverbod. Gezien de beperkte financiële middelen is het vooralsnog niet
mogelijk al deze omgevingen tegelijkertijd onder de wettelijke verplichting van het
rookverbod te laten vallen. Hoewel ik erg voor het doel ben wat in de motie staat
omschreven, heb ik de motie om deze reden moeten ontraden.3
Gezien het grote aantal kind omgevingen en de daaraan verbonden grote uitdagingen
zoals bijvoorbeeld de grote variëteit aan terreinen, kies ik ervoor om het rookvrij
maken van kindomgevingen in een aantal fases op te delen. Ik bereid daarom nu een
wetsvoorstel voor waarmee omgevingen die primair gericht zijn op kinderen rookvrij
gemaakt worden alsmede omgevingen die voorlopen in het volledig rookvrij maken van
hun locatie én waarvan het maatschappelijk draagvlak tot rookvrij maken hoog is. Dit
zijn, zoals uitgebreider toegelicht in de brief van 25 april 2024, beheerde speeltuinen,
kinderboerderijen en terreinen van kinderopvanglocaties. Ten aanzien van de kinderopvang
bezien de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en ik de mogelijkheden
welwillend. Wij moeten wel een aantal zaken verder verkennen, zoals de uitvoerbaarheid,
regeldruk, kosten en implicaties voor specifieke situaties zoals bijvoorbeeld kinderopvanglocaties
in een multifunctioneel gebouw.
In een volgende stap kunnen andere plekken waar veel kinderen komen rookvrij gemaakt
worden door deze omgevingen onder het rookverbod te brengen. Hierbij valt te denken
aan de sportsector, openluchtzwembaden, dagattracties zoals pretparken en dierentuinen,
onbeheerde speeltuinen en de scouting. Een verkenning hiertoe kan ik reeds starten.
Een wetsvoorstel om deze omgevingen rookvrij te maken, kan echter pas verder worden
gebracht als er bij de NVWA financiële middelen beschikbaar zijn om de handhaving
erop vorm te geven. Dit betekent niet dat er in deze omgevingen niets gebeurt. Op
locaties van deze sectoren geldt namelijk regelmatig al een rookverbod dat op vrijwillige
basis is ingesteld. Onlangs is NOC*NSF samen met de Gezondheidsfondsen voor Rookvrij
de campagne Rookvrij = Gastvrij gestart om meer sportclubs rookvrij te maken. Het
is belangrijk dat vooruitlopend op wetgeving de verschillende sectoren waar veel kinderen
komen aan de slag blijven met het rookvrij maken van omgevingen. Via de Rookvrije
Generatie hebben partijen materialen tot hun beschikking die kunnen helpen bij het
rookvrij maken van hun terreinen.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
V.P.G. Karremans
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.P.G. Karremans, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport