Brief regering : Voorhang wijziging stichting Edu-V (herdruk)
32 034 Digitale leermiddelen
A/Nr. 56 HERDRUK1
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Ter griffie van de Eerste en van de Tweede Kamer der Staten-Generaal ontvangen op
7 maart 2025.
De wens om over de voorgenomen privaatrechtelijke rechtshandeling nadere inlichtingen
te ontvangen kan door of namens één van de Kamers of door ten minste vijftien leden
van de Eerste Kamer dan wel dertig leden van de Tweede Kamer te kennen worden gegeven
en uiterlijk op 6 april 2025.
De privaatrechtelijke rechtshandeling kan niet eerder worden gedaan dan op 7 april
2025. dan wel binnen veertien dagen na het verstrekken van de in de vorige volzin
bedoelde inlichtingen.
Aan de Voorzitters van de Eerste en van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 maart 2025
Met de ze brief maak ik, mede namens de Minister van OCW, aan uw Kamer het voornemen
bekend tot wijziging van de stichting (financiering) Edu-V. Deze bekendmaking geschiedt
in het kader van de wettelijk voorgeschreven voorhangprocedure van 30 dagen, bedoeld
in artikel 4.7, eerste lid, onderdeel a, van de Comptabiliteitswet 2016. Indien ten
minste een vijfde van uw Kamer binnen deze termijn nadere inlichtingen vraagt, wordt
de stichting niet eerder gewijzigd dan 14 dagen nadat de inlichtingen zijn verstrekt.
Aanleiding voor de totstandkoming van stichting Edu-V is het Nationale Groeifonds-programma
Digitaal Onderwijs Goed Geregeld. Voor dit programma heeft het Nationale Groeifonds
(hierna: NGF) een voorstel in 2022 goedgekeurd en een bedrag van € 34,3 miljoen toegekend.2 In de beleidsbrief3 digitalisering funderend onderwijs van 6 juli 2023 is deze stichting Edu-V aangekondigd.
Stichting Edu-V werkt aan een keurmerk voor eenvoudige, veilige en betrouwbare digitale
gegevensuitwisseling in het primair, voortgezet, speciaal en middelbaar beroepsonderwijs
in Nederland. Voor leerlingen en studenten betekent dit dat ze door het Edu-V keurmerk
er op kunnen vertrouwen dat hun data veilig zijn en dat hun privacy geborgd is. Scholen
kunnen met minder inspanning en risico gebruik maken van digitale toepassingen in
het onderwijs. Dat helpt hen niet alleen om toekomstbestendig onderwijs te bieden,
maar ook hebben ze meer tijd om het beste uit hun leerlingen en studenten te halen.
Docenten krijgen beter inzicht in het leerproces van hun leerlingen en studenten,
omdat digitale toetsresultaten en voortgangsgegevens automatisch uitgewisseld worden.
De voorgenomen wijziging ziet vooral op een professionalisering in de governance van
de stichting door het instellen van een raad van toezicht/bestuur en adviesraad. Deze
professionalisering is nodig om de afspraken achter het keurmerk te kunnen beheren
en verder uit te bouwen. In de voorgestelde governance hebben zowel betrokken publieke
organisaties (scholen) als private organisaties (educatieve leveranciers) evenwichtige
inspraak binnen stichting Edu-V. Zonder deze stap is de kans gering dat efficiënte,
veilige en betrouwbare digitale gegevensuitwisseling in het onderwijs bereikt kan
worden die voor zowel publieke als private partijen voordelig is.
Het voornemen tot wijzigen van stichting Edu-V is conform het stichtingenkader4 getoetst door de Toetsingscommissie Verzelfstandigingen en dat heeft geresulteerd
in een positief advies. Dit advies is als bijlage bij deze brief gevoegd. Tevens is
formeel overleg gevoerd met de Algemene Rekenkamer (hierna: AR) over de voorgenomen
oprichting. De AR heeft een aantal aandachtspunten meegegeven met dit voornemen. Hieronder
ga ik in op deze punten. Het gehele advies is als bijlage bij deze brief gevoegd.
De AR adviseert om het doel, de taken en governance aan te scherpen omdat er anders
een risico is op ondoelmatige besteding van publieke middelen. Evenals de AR vind
ik het belangrijk dat risico’s op ondoelmatige besteding zo klein mogelijk zijn. Binnen
de stichting is hiervoor een aantal waarborgen opgenomen. Op basis van de doelstellingen
uit de oorspronkelijke aanvraag zijn de langetermijndoelen uitgewerkt. Dit vormt de
basis waarop er binnen het programma gestuurd wordt en hoe monitoring en evaluatie
is ingericht waardoor een mogelijke ondoelmatige besteding van de beschikbare middelen
tijdig gesignaleerd kan worden.
Verder vraagt de AR zich af waarom de optie om stichting Edu-V tot een rechtspersoon
met een wettelijke taak te maken pas na 2031 wordt overwogen. De reden hiervoor is
dat er tijd nodig is om het afsprakenstelsel te ontwikkelen met een zelfregulerend
instrumentarium waaronder een keurmerk Edu-V. Dit past goed bij het publiek-private
karakter van het programma. Indien zelfregulering in de praktijk onvoldoende werkt,
wordt een vorm van regulering onderzocht die deelname afdwingt van de deelnemende
bedrijven.
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
M.L.J. Paul
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.L.J. Paul, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap