Brief regering : Update besluitvorming CO2-plafond en verkenning CO2-doelen
31 936 Luchtvaartbeleid
Nr. 1219
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 februari 2025
Tijdens het Commissiedebat Luchtvaart van 4 februari 2025 is aan de leden De Hoop
(PvdA/GroenLinks) en Grinwis (CU) toegezegd om de Kamer op korte termijn (binnen twee
weken) te informeren over de vraag of er een CO2-plafond per luchthaven komt.
In het Regeerprogramma is opgenomen dat het kabinet voornemens is om te sturen op
milieunormen die die de negatieve effecten van de luchtvaart verder doen afnemen.
Op deze manier ontstaat er op de langere termijn groeiruimte als vliegtuigen stiller
en schoner worden.1 Voor de invoering van een CO2-plafond per luchthaven is evengoed een zorgvuldige beleidsafweging nodig, waarbij
ook gekeken wordt naar de technische, juridische en geopolitieke haalbaarheid.
Achtergrond en vervolgstappen
In maart 2023 heeft het vorige kabinet het principebesluit genomen om een CO2-plafond per luchthaven in te voeren.2 In de verzamelbrief luchtvaart van juni 2024 heeft mijn ambtsvoorganger aangegeven
dat het huidige kabinet een uitspraak moet doen over de uitwerking van het CO2-plafond.
In die verdere uitwerking van het CO2-plafond zijn onlangs twee studies afgerond. Ten eerste heeft SEO onderzocht wat de
juridische en economische gevolgen kunnen zijn van invoering van het CO2-plafond3. Ten tweede is door CE Delft een verkenning uitgevoerd naar alternatieve manieren
van borging van de nationale CO2-doelen voor de luchtvaart. Daarbij is ook onderzocht hoe de nationale doelen zich
verhouden tot het mondiale doel van net-zero CO2-emissies in 2050, zoals vastgesteld door de Internationale burgerluchtvaartorganisatie
(ICAO). Dit sluit aan bij de beleidsactie in het Ontwerp Klimaatplan om te onderzoeken
of en zo ja, hoe de voortgang van de verduurzaming van de luchtvaart wettelijk te
borgen.4 Deze studies zijn als bijlage bijgevoegd bij deze brief.
De resultaten van beide onderzoeken worden bestudeerd en betrokken bij verdere besluitvorming
over het CO2-plafond. Het is belangrijk om daar een zorgvuldige beleidsafweging in te maken en
dat met betrokkenen te bespreken. Conform de toezegging in het Commissiedebat Luchtvaart
van 24 oktober 2024 (Kamerstuk 31 936, nr. 1178), wordt de Kamer voor de zomer van 2025 geïnformeerd over het kabinetsstandpunt over
de vervolgstappen t.a.v. het CO2-plafond.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Madlener
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat