Uitgelicht : Auto en autorijden

Voor de tweede keer in de geschiedenis houdt de Tweede Kamer een commissiedebat over verschillende onderwerpen die specifiek samenhangen met de auto. De commissie voor Infrastructuur en Waterstaat voert dit debat met minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat op donderdag 20 maart 2025 van 14.00 tot 17.00 uur.

Volg live

Het debat vindt plaats in de Wttewaal van Stoetwegenzaal. Via deze website kunt u live meekijken of meeluisteren. Of kijk via de app of de website Debat Direct.

Agenda

U kunt hier alle stukken bekijken die bij deze vergadering horen.

Actieagenda auto

Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid blijkt dat ongeveer 70% van alle reiskilometers in Nederland per auto worden afgelegd. Naar verwachting groeit die automobiliteit tot 2029 verder met 6 tot 12% ten opzichte van 2023. Met de ‘Actieagenda auto’ wil de minister die groei in goede banen leiden. In deze agenda staan zes speerpunten: 

  • Bereikbare woningen en regio’s;
  • Veilige en betrouwbare wegen;
  • Aanpak van de files en voorspelbare reistijden;
  • Elektrisch rijden;
  • Slimmere auto’s en veilig rijgedrag;
  • Duurzaam en innovatief goederenvervoer.

Spitsspreiden en spitsmijden

Veel mensen staan tijdens de spitsuren vast op de weg, of dicht tegen elkaar aan in de trein. Deze spitsproblematiek dreigt structureel groter te worden. Het is nu al zo druk op sommige plekken dat de reis lang(er) of oncomfortabel(er) en de reistijd onvoorspelbaarder wordt. De komende jaren zal dit alleen maar verder toenemen door een groeiend aantal mensen dat wil en zal gaan reizen, maar ook door de toename van noodzakelijke werkzaamheden aan de weg en aan het spoor. 

Daarom werkt het kabinet in 2025 samen met gemeenten en provincies aan een ‘Aanpak spitsspreiden en -mijden’. Daarin werkt men aan vier typen maatregelen om de hinder bij pech of ongevallen en onderhoud zo snel en handig mogelijk op te lossen, en mensen te stimuleren om op andere tijdstippen dan tijdens spitsuren de weg op te gaan.

Verzorgingsplaatsen van de toekomst

Verzorgingsplaatsen zijn plekken aan het hoofdwegennet om te rusten, iets te eten en drinken en/of te tanken of laden. Op dit moment zijn er circa 288 verzorgingsplaatsen met een divers aanbod van tanken, laden en winkels. De toename van het aantal elektrische auto’s in Nederland maakt dat er meer behoefte komt aan oplaadmogelijkheden langs de snelwegen. Ook is er een groeiende behoefte aan parkeergelegenheid voor met name vrachtwagens. Daarom werken de minister en staatssecretaris aan een wetsvoorstel waarmee het mogelijk wordt vanaf 2028 de exploitatievergunningen voor laadpalen en shops op een andere manier te verdelen. 

Toekomst Europese auto-industrie

Ook binnen Europa is er de nodige aandacht voor de auto. Zo is de Europese Commissie een consultatie onder de lidstaten gestart over de toekomst van de Europese auto-industrie. Het kabinet heeft een zogenaamd ‘position paper’ naar de Commissie gestuurd waarin zij de inzet van Nederland op dat gebied toelicht. Die inzet komt overeen met de inhoud van de eerder genoemde Actieagenda auto. Het Europese actieplan is op 5 maart 2025 verschenen.

Terugkijken

Het debat is terug te zien en het woordelijk verslag is te lezen zodra dat klaar is.