Technische briefing : Dashboard POcket (financiële gegevens van onderwijsinstellingen op basis van open data)
De vergadering is geweest
10 juni 2021
12:15 - 13:00 uur
12:15 - 13:00 uur
Locatie:
Troelstrazaal
Commissie: Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Commissie: Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Bijlage
Deelnemers
-
Voorzitter
O.C. Tellegen (VVD) -
M.L.J. Paul (VVD)
-
S. Kerseboom (FVD)
-
J.P. Kwint (SP)
-
P.H. van Meenen (D66)
-
H.E. de Hoop (PvdA)
-
J.C. Sneller (D66)
-
W.P.H.J. Peters (CDA)
Agendapunten
-
1
Informatie POcket procedurevergadering
-
2
Achtergrondinformatie dashboard POcket (financiële gegevens van onderwijsinstellingen op basis van open data)
AANLEIDING: Hackathon 4 oktober 2019
Het belang en de kracht van open data was aanleiding voor de Tweede Kamer om, samen met The Open State Foundation, een Hackathon ‘accountability’ te organiseren op vrijdag 4 oktober 2019. Diverse teams van ontwikkelaars gingen een dag aan de slag met een van de twee opdrachten. Birch wist de challenge ‘lumpsumbekostiging in het onderwijs’ te winnen met het dashboard POcket. De gedachte achter deze naam, met PO van primair onderwijs, is gebaseerd op het hebben van (open) data in je achterzak.
DOEL: Kwantitatieve gespreksopener
Het doel van POcket is om een kwantitatieve gesprekopener te zijn.
Met cijfers en voorbeelden ‘in de achterzak’ kunnen, Tweede Kamerleden, bestuurders van scholen,
inspecties en overheidspartijen, op zowel landelijk, provinciaal als regionaal niveau, met elkaar in
gesprek. POcket biedt inzichten en kan ook een voorproef zijn op handelingsperspectief. Welke
verbeteringen zijn er mogelijk op basis van onderlinge vergelijkingen? Welke (regionale) ontwikkelingen
zijn wellicht van invloed op ontwikkelingen in het primair onderwijs?
INHOUD: Regionaal belang als niche
Lumpsumbekostiging in het onderwijs maakt het lastig om financiering te verbinden aan uitgaven en resultaten in het basisonderwijs. De wens is om de vele beschikbare databronnen inzichtelijk te maken en op een effectieve manier met elkaar te verbinden, zodat dit de besluitvorming vergemakkelijkt. In POcket is gekozen om sociaaleconomische verschillen door regio’s in Nederland op te nemen als variabele. Demografische verschillen lopen binnen Nederland steeds verder uiteen en dit heeft grote invloed op leerlingenaantallen en beschikbare beroepsbevolking in het primair onderwijs.
In POcket is het mogelijk om een regioselectie te maken. Vanwege deze grote regionale verschillen zit er meerwaarde in het kunnen selecteren van regio’s bij het kijken naar (financiële) gegevens van onderwijsinstellingen omdat deze opereren in regionale context: de begroting op zich vertelt niet het gehele verhaal. POcket geeft overzichtelijk financiële gegevens van onderwijsinstellingen weer en koppelt deze aan de regionale context waarin deze instellingen opereren en de kwaliteit van het onderwijs. De niche van het dashboard POcket is de regionalisering in combinatie met onderwijskwaliteit in het primair onderwijs. In het dashboard wordt de regionalisering benadrukt en waar nodig en relevant wordt er vanuit het dashboard doorverwezen naar bestaande dashboards die reeds door OCW of andere partijen beschikbaar worden gesteld.
POcket maakt gebruik van bestaande bronnen:- DUO leerlingenaantallen, adressen van bevoegd gezag en vestigingen
- DUO financiële tabellen
- Waarstaatjegemeente.nl voor data over de socio-economische context van de regio
- Inspectierapporten