E-mailprocedure : Voorstel Van Raan (PvdD) en Kröger (GL) om schriftelijke reactie minister op vragen n.a.v. rondetafelgesprek Vliegveiligheid en vogelaanvaringen

De vergadering is geweest

29 maart 2019
12:00 uur
Geachte leden en plaatsvervangend leden van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat,
 
De leden Van Raan (PvdD) en Kröger (GL) stellen - n.a.v. het rondetafelgesprek Vliegveiligheid en vogelaanvaringen gisteren - voor om de minister van IenW te verzoeken om schriftelijk te reageren op onderstaande vragen vóór het AO Vliegveiligheid op 3 april a.s.
 
Graag verneem ik uiterlijk VRIJDAG 29 maart a.s. om 12.00 uur (graag via ‘allen beantwoorden’ op dit e-mailbericht) of u kunt instemmen met het voorstel om deze vragen aan de minister te stellen, met als deadline voor de beantwoording dinsdag 2 april a.s.. Spoedig na de termijn van deze e-mailprocedure zal ik u informeren over de uitkomst.*
 
 
Set vragen aan de minister van IenW, Cora van Nieuwenhuizen:
1. Op welke locaties in de B+ routeset van Lelystad Airport worden Natura 2000-gebieden lager overgevlogen dan aanbevolen in het Alterra-rapport van De Molenaar en Ottburg uit 2009? Vindt u dit een probleem?
 
2. Kunt u in detail beargumenteren waarom de in bijlage 16 van de MER2018 van Lelystad Airport gebruikte weerradar in De Bilt, met een reikwijdte van 5-25 kilometer, een representatief beeld geeft van de vogelbewegingen rondom Lelystad Airport en in de provincies Overijssel en Gelderland? Heeft er kritische samenspraak met het ministerie van Defensie plaatsgevonden over de interpretatie van de data van de KNMI-radar? En op welke wijze is gebruik gemaakt van de KLu-ervaringen met de ‘air defence radar’ in Wier waarop het militaire vogeltrekwaarschuwingssysteem is gebaseerd?
 
3. Kunt u in detail beargumenteren waarom volgens het Faunabeheerplan Flevoland 2018-2023 opzettelijk beschermde inheemse vogels verstoord moeten worden in de aanvlieg- en vertrekroutes van Lelystad Airport, terwijl de MER2018 vermeldt dat er geen duidelijk verhoogd risico is op vogelaanvaringen? Om welke dieren gaat het hier? En hoe groot is het veiligheidsrisico voor vliegtuigen? Welk plan is leidend?
 
4. Kunt u in detail aangeven op basis van welke studies er  in het Faunabeheerplan Flevoland 2019-2023 besloten is dat er a) mitigerende maatregelen nodig zouden zijn, en b) dat deze beperkt kunnen worden tot een kleiner gebied dan aanbevolen wordt door ICAO (13 km) en dan wat gehanteerd wordt rond Schiphol?
 
5. Kunt u op basis van de jaarverslagen Vogelverjaging en het Faunabeheerplan Flevoland berekenen hoeveel vogelaanvaringen per 10.000 vliegbewegingen naar schatting zullen plaatsvinden bij commercieel luchtverkeer? Op welke wijze neemt u de grotere oppervlakte van het frontaal aangezicht, de hogere snelheid en de straalvoortstuwing van vliegtuigen in die berekeningen mee?
 
6. Is in de MER2018 van Lelystad Airport gekozen voor een vogelbeheerplan volgens ICAO-richtlijnen? Indien niet, waarom niet?
 
7. Is het rapport van Bureau Waardenburg, op basis waarvan de MER2018 conclusies trekt inzake de vliegveiligheid bij vogelaanvaringen, een kwantitatief onafhankelijk rapport waarmee de risico’s kunnen worden berekend en vastgesteld? Of is het een literatuurstudie?
Hoe duidt u de gebruikte techniek en het aantal dagen waarop veldonderzoek is gedaan in het kader van de nulmeting?
 
8. Bent u van mening dat met de MER2018 het risico op vogelaanvaringen voldoende is geadresseerd om de vliegveiligheid van en naar Lelystad Airport voldoende te waarborgen?
 
9. Kunt u in detail beargumenteren waarom het voor het inschatten van de veiligheidsrisico’s voor vliegtuigen van en naar Lelystad Airport wel of niet relevant is om rekening te houden met de opmerkingen uit het AIP (Aeronautical Information Publication) Netherlands dat a) de hele provincie Flevoland, inclusief de Randmeren, wordt betiteld als een ‘heavy risk area’, b) wordt gewaarschuwd voor meerdere ooievaarsstations en c) dat ooievaars tot wel FL 100 kunnen voorkomen? Bent u van mening dat voldoende duidelijk is gemaakt dat de risico's in dit "heavy risk area" aanvaardbaar zijn voor het commercieel vliegverkeer? Is het gevaar in de zomer van de ooievaarskolonie bij Steenwijkerland onderzocht?
 
10. Zijn er ook andere soorten vogeltrek dan ‘breedfront trek’ waar bij de specifieke locatie van Lelystad Airport rekening mee gehouden dient te worden?
 
11. Zijn er sinds het Alterra-rapport van De Molenaar en Ottburg uit 2009 – waarin de aanbeveling wordt gedaan om het risico op vogelaanvaringen nader te onderzoeken – en het verschijnen van het MER-2018, berekeningen en/of onderzoek gedaan naar het risico op vogelaanvaringen? Zo ja, kunt u deze berekeningen delen met de Kamer? Zo nee, op grond van welke informatie is indertijd een afweging gemaakt voor de huidige locatie van Lelystad Airport (door het overnemen van de motie De Rouwe en Cramer, oktober 2009)?
 
 
Met vriendelijke groet,
Benjamin Koerselman
Adjunct-griffier vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat

Bijlage

Agendapunten

  1. 1

    Voorstel Van Raan (PvdD) en Kröger (GL) om schriftelijke reactie minister op vragen n.a.v. rondetafelgesprek Vliegveiligheid en vogelaanvaringen

    Te behandelen:

    Loading data