E-mailprocedure : E-mailprocedure - Rondetafelgesprek Wonen en vliegen in de regio Schiphol

De vergadering is geweest

19 april 2016
12:00 uur
Commissie: Infrastructuur en Milieu (2010-2017)
Geachte leden en plaatsvervangend leden van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu,
  
Het lid Van Helvert (CDA) heeft vanochtend tijdens de procedurevergadering aangekondigd een voorstel te zullen doen voor een rondetafelgesprek over wonen en vliegen in de regio Schiphol. Dit rondetafelgesprek zou kunnen plaatsvinden op dinsdag 31 mei, van 16.30-19.30 uur.
Onderstaand treft u zijn voorstel aan.
 
Ik verzoek u mij uiterlijk dinsdag 19 april te 12.00 uur te laten weten (graag een Allen beantwoorden op dit e-mailbericht):
 
  • Of u zult deelnemen aan het rondetafelgesprek. Spoedig daarna zal ik u informeren of het voorstel is aangenomen* en of er zich voldoende leden (minimaal 5) hebben aangemeld om het rondetafelgesprek doorgang te laten vinden.
    Aanmelding is niet vrijblijvend: als u onverhoopt verhinderd bent, dient u voor vervanging te zorgen.
     
  • Welke suggesties voor genodigden u wilt doen en voor welke blokken. U kunt maximaal drie suggesties doen op volgorde van voorkeur.
    Indien het rondetafelgesprek doorgang vindt, zal de commissiegriffie een programmavoorstel voorleggen aan de procedurevergadering d.d. 28 april 2016.
     
    Inleiding en doel
    Het doel van dit rondetafelgesprek is om informatie te verkrijgen over de visies van betrokkenen op de brief van 1 april jl. van staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur mede namens Milieu en minister Blok voor Wonen en Rijksdienst over nieuwe woningbouwlocaties rondom Schiphol (Kamerstuk 29665, nr. 222). De nu voorgestane bouw van deze woningen wordt geschetst als een versoepeling maar zal samenhangen met de ontwikkeling van de nieuwe routestructuur van Schiphol. Idealiter moet het nieuwe beleid ervoor zorgen dat woningbouw mogelijk blijft en de groei van de belangrijke economische mainportfunctie van Schiphol niet wordt beperkt.
     
    Scope
    De vraag is echter of de belangen van alle stakeholders goed in beeld zijn. Zo zal, als er veel gebouwd wordt in de nabijheid van het vliegveld, dat in de toekomst leiden tot meer klachten. Daarnaast is de behoefte aan extra woningen juist in de Schipholregio groot zodat de vraag is of er voldoende woningen gebouwd kunnen worden. Verder spelen er zaken als leefbaarheid, financiering, grondexploitaties, verloedering en functiewijziging van bestaande gebouwen.
     
    Voorstel opzet RTG
    Het voorstel is om een RTG te organiseren en daarbij de belangrijkste spelers uit te nodigen. De centrale vraag is wat het standpunt is op het bereikte akkoord. Die vraag kan toegelicht worden vanuit drie blokken van elk een uur:
  • de luchtvaartsector (Schiphol, KLM, NvNL, KvK enz.)
  • de overheden (Amsterdam, regio, provincie, Aalsmeer, Zaanstad enz.)
  • en de bewoners en natuurorganisaties (bewonerscluster uit de ORS en Milieudefensie enz.)
Vervolg
Bij het vervolgtraject zullen de nieuwe regels voor met name de LIB4 en de 20Ke gebieden juridisch worden vastgelegd in het Luchthavenindelingsbesluit Schiphol. De Kamer kan de overwegingen uit het RTG betrekken bij haar besluit.
 
Met vriendelijke groet,
 
Anja Stijnen

Adjunct-griffier vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu

Bijlage

Agendapunten

  1. 1

    Wonen en vliegen in de regio Schiphol

    Te behandelen:

    Loading data