Rondetafelgesprek : Bewegingsonderwijs
De vergadering is geweest
11:00 - 13:15 uur
Commissie: Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
HERZIENE CONVOCATIE:
(I.v.m. aanmelden deelnemers)
Bijlage
Deelnemers
-
Voorzitter
A.G. Wolbert (PvdA) -
K.C.J. Straus (VVD)
-
L. Ypma (PvdA)
-
H.P.J. van Gerven (SP)
Agendapunten
-
1
Genodigden
Deelnemers Rondetafelgesprek Bewegingsonderwijs, 12 februari 2014
Blok 1: 11.00-12.15 uur.
• Dhr. Jo Lucassen, onderzoeker nulmeting Pim Mulier Instituut
• Dhr. Chris Visscher, hoogleraar jeugdsport RUG
• Dhr. Jan Rijpstra, voorzitter KVLO (Koninklijke Vereniging van leraren Lichamelijke Opvoeding)
• Dhr. Erik Lenselink, directeur breedtesport NOC*NSF
• Dhr. André van Schaveren, bestuurslid KNZB
• Dhr. Koen Breedveld, Expertisecentrum Zwemonderwijs en bijzonder hoogleraar sportsociologie RUN
• Mevr. Dorien Dijk, senior adviseur jeugd en evenementen, NISB (Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen)
• Dhr. Ron Verroen, ENVOZ (opleidingsinstituut voor de Nederlandse Zwembranche)
Blok 2: 12.00-13.15 uur• Mevr. Rinda den Besten, voorzitter PO-Raad
• Dhr. André de Jeu, directeur Vereniging Sport en Gemeenten, projectleider Sport en bewegen in de buurt (OCW/VWS), woordvoerder Schoolzwemmen.
• Dhr. Jeroen Joon, wethouder Gemeente Cuijk
• Dhr. Niek Flipse, directeur OBS De Moolhoek in Kapelle, een dorpsschool die zich duidelijk profileert met een gezondheids- en bewegingsprofiel
• Dhr. Jeroen Sprinkhuizen, vakleerkracht OBS De Springbok, Den Haag; verkozen tot sportief basisschool van Nederland
• Dhr. Henk Fleerbos, Almeerse Scholen Groep. De ASG heeft gekozen voor een aanpak waarin er bovenschoolse vakleerkrachten zijn aangesteld die de
scholen bedienen. Onder voorbehoud
-
2
Rondetafelgesprek Bewegingsonderwijs
Op 15 november 2013 ontving de Kamer de nulmeting over bewegingsonderwijs en de kabinetsreactie hierop (Kamerstuk 31 293, nr. 186). De nulmeting inclusief beleidsbrief kwamen na de onderwijsbegroting en vlak voor de sportbegroting. Daarom heeft de commissie besloten om een rondetafelgesprek te organiseren over het bewegingsonderwijs. Aangezien schoolzwemmen hieraan verwant is, zal dit onderwerp hier ook bij betrokken worden.
Wat kan er worden verbeterd aan het bewegingsonderwijs en hoe moet dat worden aangepakt? Deelvragen die hierbij aan de orde kunnen komen zijn:
• Wat moet er verbeteren aan het bewegingsonderwijs in het licht van de Nulmeting Bewegingsonderwijs van het Mulier-instituut?
• Welke rol heeft de overheid hierbij?
• Hoe moeten die verbeteringen worden aangepakt?
• Wat zijn best practices van gemeenten?
• Welke randvoorwaarden moeten op orde zijn en welke knelpunten opgelost?
• Hoe staat het met het schoolzwemmen - wat is er te verbeteren en hoe moet dat worden aangepakt?
-
3
Aanpak bewegingsonderwijs primair onderwijs
Te behandelen:
Loading data