Gesprek : Eurocommissaris mevrouw Androulla Vassiliou

De vergadering is geweest

9 juni 2011
16:15 - 17:00 uur
Locatie: Wttewaall van Stoetwegenzaal
Commissie: Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Bijlage

Deelnemers

  • Voorzitter
    B.J. van Bochove (CDA)
  • A.W. Lucas (VVD)
  • M. Çelik (PvdA)
  • B.C. de Liefde (VVD)
  • B. van der Ham (D66)
  • J.J.G.M. Biskop (CDA)

Agendapunten

  1. 1

    Het gesprek biedt u de gelegenheid om met de verantwoordelijke Eurocommissaris, mevrouw Androulla Vassiliou, van gedachten te wisselen over Europese initiatieven op de beleidsterreinen onderwijs, cultuur en jeugd. De volgende onderwerpen kunnen aan de orde komen:

    1. Over Eurocommissaris Androulla Vassiliou Androulla Vassiliou werkte als juriste op Cyprus. Toen haar echtgenoot, George Vassilou, in 1998 president van Cyprus werd, gaf zij haar juridische praktijk op. In 1996 werd zij voor de partij Verenigde Democraten verkozen tot lid van het parlement van Cyprus Binnen de parlementscommissie Europese zaken zette zij zich actief in om Cyprus voor te bereiden op de toetreding tot de EU. Zij was van 2001 tot 2006 vice-voorzitter van de Europese Liberalen en Democraten (ELDR) en voorzitter van het netwerk van Europese liberale vrouwen. In februari 2008 werd ze aangesteld als EU-commissaris voor gezondheid, vanaf februari 2010 EU-commissaris voor onderwijs, cultuur, meertaligheid en jeugd.
    Mw. Vassiliou geeft leiding aan het DG Onderwijs, Cultuur, Meertaligheid en Jeugd.

    2. Aangemelde Leden:
    • B.J. van Bochove, voorzitter van de vaste commissie voor OCW (CDA)
    • A.W. Lucas, Tweede Kamerlid (VVD)
    • B.C. de Liefde, Tweede Kamerlid (VVD)
    • M.C.I. van der Werf, Tweede Kamerlid (CDA)
    • M. Çelik, Tweede Kamerlid (PvdA)
    • B. van der Ham, Tweede Kamerlid (D66)

    3. Voorgestelde agenda van het gesprek
    16.00-16.05 Voorstelronde aanwezigen
    16.05-16.15 Introductie Europees Commissaris
    16.15-17.00 Vragen, opmerkingen en suggesties aanwezige Kamerleden, gevolgd door antwoorden en opmerkingen

    4. Door de leden ingebrachte gespreksonderwerpen


    ONDERWIJS
    • Hoe ziet de Eurocommissaris haar eigen rol? Kan zij voorbeelden geven van aspecten van het onderwijsbeleid waar zij zich welbewust afzijdig houdt?
    • Wat doet de Eurocommissaris om gelijkwaardigheid van diploma’s te waarborgen in de zin van een betrouwbare accreditatie ook in Zuid-Europa?
    • In hoeverre is de Eurocommissaris van mening dat Nederland op grond van de Europese afspraken actief burgerschap de onderwijsprogramma’s moet aanpassen en extra beleid moet ontwikkelen?
    • Ziet de Eurocommissaris op enig internationaal niveau mogelijkheden om in aanvulling op het PISA-onderzoek van de OESO de kwaliteit van andere onderdelen van de onderwijsprogramma’s meetbaar te maken? Op welk internationaal niveau zou dat dan haars inziens het beste kunnen geschieden?
    • In hoeverre heeft deze Eurocommissaris overleg met bijvoorbeeld de Eurocommissaris voor mededinging om onnodige bureaucratie voor scholen te vermijden?

    CULTUUR EN EUROPA 2020
    • Hoe kunnen we cultuur het beste inzetten als nationaal en Europees exportproduct, op meerdere niveau’s (economisch, diplomatiek etc.)? Welke rol kan de EU hierin spelen?
    • Hoe ziet de Eurocommissaris de rol van cultuur om de economie te stimuleren in het kader van de 2020 doelstellingen?