Lalita, Margreet, graag
van deze mail een rondvraagpunt maken.
Margreet wil graag
leren hoe dit moet…. J
E
Van: Biskop J.J.G.M.
Verzonden: woensdag 24 november 2010
11:40
Aan:
Onderwerp: RE: Verbod op zittenblijven nekt
vmbo'er (Bron: Trouw 24/11/2010)
Graag. Hierbij het
formele verzoek om het rapport op de agenda te plaatsen bij de rondvraag en het
voorstel een reactie van de minister te vragen.
Jack
_________________________________________
Drs.
CDA Tweede
Kamerlid
Postbus 20018
2500 EA Den
Haag
www.jackbiskop.nl
http://twitter.com/JackBiskop
De agenda van
Van:
Verzonden: woensdag 24 november 2010
11:37
Aan: Biskop
J.J.G.M.
Onderwerp: RE: Verbod
op zittenblijven nekt vmbo'er (Bron: Trouw 24/11/2010)
Het ECBO stuurt ons
vaak wel het rapport. Maar wellicht verstandig mij te verzoeken om er namens jou
een rondvraagpunt van te laten maken bij de volgende p.v. en dan vragen we
meteen een reactie aan de minister J?
E
Van: Biskop J.J.G.M.
Verzonden: woensdag 24 november 2010
11:35
Aan:
Onderwerp: RE: Verbod op zittenblijven nekt
vmbo'er (Bron: Trouw 24/11/2010)
Eveline,
Krijgen wij dat rapport
ook?
Jack
_________________________________________
Drs.
CDA Tweede
Kamerlid
Postbus 20018
2500 EA Den
Haag
www.jackbiskop.nl
http://twitter.com/JackBiskop
De agenda van
Van:
Verzonden: woensdag 24 november 2010
11:22
Aan:
CC:
TK-GRI-DCO-Commissie-OCW-Fractiemedewerkers
Onderwerp: FW: Verbod op zittenblijven nekt
vmbo'er (Bron: Trouw 24/11/2010)
Van:
Verzonden: woensdag 24 november 2010
9:36
Aan:
Onderwerp: Verbod op zittenblijven nekt
vmbo'er (Bron: Trouw 24/11/2010)
Vmbo'ers
van het Almere College. Willen ze doorstromen, dan moeten ze niet alleen kennis
reproduceren maar die ook toepassen. © Werry Crone
Vmbo’ers die doorleren op de havo zouden daar veel meer
succes kunnen hebben. Dat zij nu vaak geen havo-diploma halen, ligt vooral aan
de scholen en niet aan henzelf.
Die conclusie trekt het
Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ECBO) uit een studie die vandaag openbaar
wordt. Een kwart van de scholieren die met een vmbo-diploma op zak
overstappen naar de havo, haalt daar geen diploma. Daarmee blijven zij duidelijk
achter bij leerlingen die vanuit de derde klas van de havo opgaan voor het
examen; van die ’gewone’ havisten haalt 90 procent het
diploma.
Het ECBO onderzocht de achtergrond van dat verschil in
prestaties. Een belangrijke oorzaak blijkt het
beleid van havo-scholen. Op minstens de
helft van die scholen geldt de regel dat vmbo’ers niet mogen blijven zitten in
de vierde klas; wie het niet redt, moet dus direct van school. Gewone havisten
mogen de vierde wel overdoen.
Geen wonder, concludeert het ECBO, dat doorlerende
vmbo’ers minder vaak het havo-diploma halen dan andere havisten. „Vmbo’ers doen
het eigenlijk zo gek nog niet”, zegt onderzoeker Wil van
Esch.
Havo-scholen stellen dat voormalige vmbo’ers die het in
de vierde niet redden ook weinig kans maken hun diploma te halen. Maar dat
blijkt niet te kloppen. „Degenen die de vierde klas wél mogen overdoen, halen
het meestal alsnog”, zegt Van Esch. Ook met dat
jaar zittenblijven is de weg via de havo naar het hbo trouwens sneller dan de
route via het mbo.
Het ECBO-rapport is stof voor een hernieuwde discussie
over de toelatingseisen van scholen. Bijna alle scholen stellen eisen aan
leerlingen die na de theoretische leerweg van het vmbo willen overstappen naar
de vierde klas van de havo. Ze weigeren bijvoorbeeld vmbo’ers die bij hun
eindexamen minder dan een 7 gemiddeld hebben gehaald. Een aantal Kamerfracties
wil af van die toelatingseisen, bleek vorige maand; zij vinden dat deze vmbo’ers
recht moeten hebben op toelating op de havo.
Volgens veel scholen zijn toelatingseisen nodig, omdat
vmbo’ers vaak falen op de havo. Maar dat argument wordt onderuit gehaald door
het ECBO-onderzoek: ze falen vooral vanwege het
beleid van de scholen zelf.
© Trouw 2010, op
dit artikel rust copyright.
Wanneer het
falen van scholen zo overduidelijk is en de Inspectie van het Onderwijs ook zelf
zegt dat de opbrengsten van die scholen niet voldoende zijn, kan de Inspectie
toch toestemming geven om 2 jaren te doubleren op het VMBO.Zelfs in een
individueel geval kan de Inspectie toestemming verlenen.
De vraag moet
blijkbaar van de scholen uitgaan.
Waarom besteedt de Inspectie hier niet
meer aandacht aan?
Dit heeft toch met kwaliteit
Heel herkenbaar die lange lijdensweg van het mbo.
Mijn zoon zit nu bij een leerwerkbedrijf en daar proppen ze 6 jaar MBO in 6
maanden.
Eigenlijk smeert het MBO 6 maanden lesstof uit over 6 jaar.
http://tiny.cc/jz38g
Dat krijg
je dus als de inspectie (en Dronkers) scholen afrekent op het aantal
zittenblijvers.
Alle bureaucratie de scholen uit, te beginnen bij de
docenten!
Klopt. Ook
wanneer kinderen bijv. door een tijdelijke dip in prestatie als gevolg van
psycbische problematiek door bijvoorbeeld scheidende ouders, ineens slecht
scoren, is het beleid dat afstromen eerste keus is (ipv zitten blijven) ongeacht
het antwoord op de vraag waarom er tijdelijk slechter wordt gescoord en ongeacht
de inspanningen van ouders om omstandigheden te verbeteren.
Score is
bepalend, de mens en haar omstandigheden en prognoses op basis van de aanpak van
negatieve omstandigheden, doen er niet toe. Bikkelhard: nu slecht gescoord, is
nu afstromen. Zittenblijven kan niet. Daar gaat je
toekomst.
Het VMBO is
het slachtoffer van haar eigen structuur. De kloof tussen VMBO-TL en HAVO is
groter dan die tussen de MAVO en HAVO vroeger. Het VMBO is opgericht met de blik
naar beneden en heeft lln. van de praktijkschool en het individueel speciaal
onderwijs moeten integreren. Ouders van typische praktijkschoolkinderen eisen
dat hun kind op een hoger niveau wordt toegelaten en scholen,om het aantal lln.
te garanderen,gaan daarin mee. Dit betekende afstemming van het programma op die
specifieke groep waardoor het VMBO steeds verder weggezakt is. VMBO leidt dus
eigenlijk uitsluitend op voor een vervolg in het MBO. Dat HAVO eisen stelt is
logisch.
deel 2: Dit
is ook de reden waarom je op ROC's, met name op niveau 1 en 2 eigenlijk niet
meer met goed fatsoen kunt spreken over beroepsonderwijs. Leerlingen uit de twee
laagste VMBO leerwegen moeten een strartkwalificatie halen. Niveau 1 is
ingesteld voor de dropouts op het VMBO en dat zijn er nog steeds veel, terwijl
niveau 2 toegankelijk is voor de laagste leerwegen met VMBO diploma, ongeacht
hoe die verkregen is. Door het cognitieve tekort zijn de MBO opleidingen
verschrikkelijk uitgekleed waardoor ook de aansluiting met MBO 3 en 4 verloren
is gegaan. Helaas moet je op het MBO iedereen met een MBO2 dipl. door laten
stromen naar 3 of 4.
De
leerplicht afschaffen, is de enige oplossing.Het
Daar gaan
we wéér: het is natuurlijk nooit de leerling, die treft nooit schuld, het zijn
altijd de ouders, de school, de cultuur, de economie en de 2e kamer die de
schuld moeten tornen voor het feit dat leerlingen al lang geen besef meer hebben
van de kansen en de verantwoordelijkheden die ze zomaar gratis-en-voor-niets
hebben en krijgen.
Deel
3(Trouw volente). Hierdoor zijn de ROC's gedwongen om ook de eisen op niveau 3
en 4 te laten zakken, culminerend in de invoering van het CGO; een systeem dat
vlees nog vis is, geen examens meer verlangt en op deze wijze het
slagingspercentage, ter meerdere eer en glorie van de afzichtelijke financiering
opkrikt. Dat er nog steeds een grote uitval is, blijft OCW, management en alle
andere ruifvreters verbazen. Werkgevers kunnen geen peil meer trekken op wat ze
te verwachten hebben van MBO leerlingen. Doordat ook zij weten dat HAVO's
toelatingseisen stellen en examineren, werven ze bij voorkeur deze llngen, die
dan MBO'ers gaan verdringen.
Het bewijst
vooral dat cijferbarrieres zinloos zijn. Krijgt de mavist al op de mavo
gelegenheid zijn havopotentie te bewijzen? Dat is de inhoudelijke uitdaging aan
het onderwijs.