Van: Iddink J.P.
Verzonden: woensdag 7 oktober 2009 12:43
Aan: Jager H.; Sneep I.
CC: Mastwijk J.J.; Koopmans G.P.J.
Onderwerp: vervolg vragen commissie tunnelveiligheid metrotunnels

Bijlagen: antwoorden koopmans mastwijk metroveiligheid.doc

Geachte voorzitter, beste Rikus,

Naar aanleiding van de antwoorden op de schriftelijke vragen (zie bijgaand) die wij onlangs stelden over de metrotunnel in Amsterdam zouden wij graag via de commissie verduidelijkende vragen willen stellen aan de regering.

De aanvullende vragen staan hieronder. Wij zouden deze graag, daarover ware te besluiten in de procedurevergadering van woensdag 14 oktober, via de commissie aan de regering voorleggen.

Vriendelijke groet, mede namens collega Koopmans,

 
Jan Mastwijk

________________________________


1.      Waarom vindt u dat regels voor tunnels voor de modaliteit ‘auto’ onder verantwoordelijkheid van Verkeer en Waterstaat vallen, maar tunnels voor de modaliteit ‘metro’ onder verantwoordelijkheid van Wonen, Wijken en Integratie?



2.      Kunt u een overzicht geven van wie op regeringsniveau regels stelt voor fietsers- en voetgangerstunnels, alsmede voor aquaducten? Acht u het mogelijk en/of wenselijk om te komen tot een integraal beleid voor verkeerstunnels, ongeacht de modaliteit?



3.      Kunt u aangeven waarom het ‘safe haven’ principe nu tot nieuw beleid wordt verheven? Zijn er andere principes denkbaar die ook tot een acceptabel veiligheidsniveau kunnen leiden? Kunt u inzicht geven in de relatie tussen kosten en baten van deze keuze ten opzichte van alternatieven?



4.      Bent u op de hoogte van het feit dat, ook ruim een decennium na de door u genoemde brand in Londen Kings X-St Pancras, in Londen een metrotunnel[1] is geopend waarbij het ‘safe haven’ principe niet wordt toegepast? Kunt u voorbeelden noemen uit het buitenland waar het ‘safe haven’ principe wel al is toegepast? 

           
5.      Is het de bedoeling om het ‘safe haven’ principe verplichtend op te leggen voor alle bestaande tram- en metrotunnels? Gebeurt dit in het buitenland ook?



6.      Kunt u aangeven wat de maximale frequentie is[2] bij toepassing van het ‘safe haven’ principe op de diverse metrolijnen en tramtunnels in Nederland? Acht u het wenselijk om de maximale frequentie voor de resterende levensduur van alle metrotunnels in Nederland nu te beperken?



7.      Zal het ‘safe haven’ principe ook worden opgelegd voor de tramtunnel in Den Haag? Zo ja, welke effecten heeft dit op de exploitatie? Zo nee, welk principe zorgt hier dan voor voldoende veiligheid?



________________________________

[1]Jubilee Line Extension

[2]Citaat uit de beantwoording van de vragen van Koopmans en Mastwijk: “In deze opzet is de frequentie waarmee gereden kan worden afhankelijk van de rijtijd tussen twee stations. Hiermee is niet gezegd dat de frequentie bij het “safe haven” principe is beperkt tot maximaal 24 treinen per uur.”