Geachte leden van de vaste commissie
voor Verkeer en Waterstaat,
Hierbij wijs ik u graag op de
presentatie van de (onder embargo) adviezen “Bereikbaarheid Randstad”;
“Multimodale knooppunten” en “Kwaliteit en Organisatie regionaal openbaar
vervoer” door de Raad voor Verkeer en Waterstaat en de VROMraad heden (16 april
2009) van 11.00 tot 12.30 uur in de Groen van
Prinstererzaal.
11.00 – 12.00 uur: presentatie door
RVW en VROMraad van de adviezen “Bereikbaarheid Randstad”; “Multimodale
knooppunten”
12.00 – 12.30 uur: presentatie door
RVW van het advies “Kwaliteit en Organisatie regionaal openbaar
vervoer”
Meer informatie over deze adviezen
vindt u verderop in deze mail.
Vanuit de Raad voor Verkeer en
Waterstaat zullen aanwezig zijn:
1.
2.
Theo Toonen, voorzitter advies
Bereikbaarheid Randstad
3.
Ruud Vreeman, voorzitter advies
Regionaal Openbaar Vervoer
4.
Lori Tavasszy, commissielied advies
Bereikbaarheid Randstad
5.
Erik Verroen, commissielid advies
Bereikbaarheid Randstad
6.
Nicole van Buren, secretariaat
advies Bereikbaarheid Randstad
7.
Frans van Beek, secretariaat advies
Regionaal Openbaar Vervoer
8.
Bert Verkooijen, algemeen secretaris
Raad
Vanuit de VROMraad zullen aanwezig
zijn:
1.
Henry Meijdam, voorzitter van de
Raad
2.
Pieter Tordoir, voorzitter van
advies Multimodale knooppunten
3.
Bram van de Klundert, algemeen
secretaris Raad
4.
Dick Hamhuis, secretariaat advies
Multimodale knooppunten
5.
Mirjan Bouwman, secretariaat advies
Multimodale knooppunten
Bereikbaarheid
Randstad
Nederland wil in de toekomst een
welvarend land zijn dat in economisch opzicht zich kan meten met de meest
toonaangevende economische regio’s in Europa en in de wereld. Het land en vooral
de Randstad en de assen tussen de Randstad en de belangrijke economische regio’s
over de grens zijn een aantrekkelijke vestigingsplaats voor internationale
bedrijvigheid. Nu nog in sociaal-economisch opzicht zwakke gebieden zijn in de
toekomst vitaal.
Ook de laag gelegen delen van
Nederland zijn goed beschermd tegen overstromingen vanuit de zee en de rivieren
en tegen wateroverlast.
Ook in de dichtbevolkte delen van
Nederland is het woon- en leefmilieu in en buiten het stedelijke gebied
aantrekkelijk.
De bereikbaarheid in de Randstad en
op de achterlandassen is van een zodanige kwaliteit dat Nederland zich kan
ontwikkelen tot internationaal toonaangevende economische regio en de inwoners
een aantrekkelijke woon- en werkomgeving biedt. Het advies gaat in op de eisen
die de gewenste ruimtelijk-economische ontwikkeling in de Randstad stelt aan de
bereikbaarheid. Daarbij wordt het ideale verkeers- en vervoerssysteem voor
personen en goederen beschreven. Nagegaan wordt in hoeverre nieuwe concepten en
systeeminnovaties noodzakelijk zijn om dit beeld te verwezenlijken. Ook komen de
bestuurlijk-organisatorische aspecten aan de orde.
Ruimtelijke
Hoofdstructuur: multimodale knooppunten
De VROM-raad signaleert dat de
bestaande ruimtelijke hoofdstructuur, het nationale netwerk van steden,
verbindingen en landschappen, een aantal persistente knelpunten kent. Het steeds
verder vastlopende mobiliteitssyteem vormt een serieuze barrière voor de
economische ontwikkeling. De woningmarkt kent al jaren grote krapte, hoge
prijzen en kwaliteiten die veelal niet aansluiten bij de vraag. De nabijheid en
bereikbaarheid van natuur en recreatiegebieden verslechtert steeds verder, met
name in de Randstad. In de randen van Nederland dreigt economische achterstand
en leegstand door een langzaam krimpende bevolking. Daarnaast biedt het
klimaatbestendig maken van Nederland een extra dimensie aan de ruimtelijk
puzzel. Ook zal in de komende decennia de veroudering van bestaande structuren
grootscheepse herstructurings- en renovatievraagstukken met zich meebrengen.
Het gaat hier in alle gevallen om
grote vraagstukken, waarvoor in de komende decennia forse investeringen nodig
zijn. Die investeringen vragen niet alleen een integraal, gebiedsgericht kader,
maar ook een nationaal netwerkgericht kader. De VROM-raad wil zich met name over
dat laatste uitspreken in een advies dat begin 2009 zal verschijnen.
Kwaliteit en
Organisatie regionaal openbaar vervoer
In november is begonnen met het
opstellen van een advies over de rol van het openbaar vervoer in de Randstad en
andere regio's. Dit advies sluit aan op de speerpunten van het Kabinet en op
actuele ontwikkelingen, zoals het Urgentieprogramma Randstad. Het zal gaan over
hoe het openbaar vervoer kwalitatief kan worden verbeterd, zodat het een grotere
rol kan spelen in het totale verkeersnetwerk in de Randstad. Het betreft hier
niet alleen de verbetering van het openbaar vervoer systeem zelf, maar ook
bestuurlijk-organisatorische randvoorwaarden die voor die verbetering
noodzakelijk zijn.
Met vriendelijke
groet,
Ivo
Sneep
-------------------------------------------------------
Griffier
van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat
DCO Internationaal en
Ruimtelijk
Tweede
Kamer der Staten Generaal
Postbus 20018, 2500 EA Den Haag
Telefoon: 070 318 20 25
Mobiel: 06 18 59 57
16
email:
i.sneep@tweedekamer.nl