Van: Commissie V&W
Verzonden: donderdag 16 april 2009 9:27
Aan: Anker E.W.; Aptroot C.B.; Atsma J.J.; Baalen van J.C.; Bearzatto G.E.; Bekkenutte S.; Bergman E.M.; Besselink M.; Bilder E.J.; Bommel van H.; Brands B.; Broeke ten J.H.; Chen R.; Cohen Jehoram S.; Cramer E.A.; Depla G.C.F.M.; Derksen E.J.M.; Dijk van D.J.H.; Edixhoven P.M.C.; Eijgenraam I.; Gent van W.; Gerkens A.M.V.; Ham van der B.; Harmsen H.J.; Haverkamp M.C.; Hes-Burki M.C.; Hessels J.W.M.M.J.; Heugten van R.A.C.; Hilhorst MA N.; Hollander den A.; Iddink J.P.; Ivens L.; Jacobi L.; Jager H.; Jansen P.F.C.; Knops R.W.; Koopmans G.P.J.; Koppejan A.J.; Koser Kaya F.; Krom de P.; KV_09-02-01 Mathot J.; KV_09-03-25 Moorman S.A.H.; Lebens D.G.J.M.; Leeuwen van F.H.; Leeuwen van H.; Lempens P.P.E.; Madlener B.; Mastwijk J.J.; Meer van der C.E.; Mos de R.; Mulder Carla; Neef de J.; Neppérus H.; Nicolaï A.; Noord S.G.; Ouwehand E.; Polderman H.J.; Reijmer L.; Roefs C.W.J.M.; Roemer E.G.M.; Rouwe de S.; Samsom D.M.; Schakenbos M.; Schaper S.A.; Sneep I.; Snijder-Hazelhoff J.F.; Staaij van der mr. C.G.; Tang P.J.G.; Thieme M.L.; Tijdink L.; Tilburg van J.; Velden ten C.; Velden van der R.E.; Vendrik C.C.M.; Vermeij R.; Visser F.C.; Waalkens H.E.; Wijnhoven J.; Wouters S.
Onderwerp: Presentatie adviezen Raad VW en VROMraad “Bereikbaarheid Randstad”; “Multimodale knooppunten” en “Kwaliteit en Organisatie regionaal openbaar vervoer” heden, 11.00 - 12.30 uur

Geachte leden van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat,

 

Hierbij wijs ik u graag op de presentatie van de (onder embargo) adviezen “Bereikbaarheid Randstad”; “Multimodale knooppunten” en “Kwaliteit en Organisatie regionaal openbaar vervoer” door de Raad voor Verkeer en Waterstaat en de VROMraad heden (16 april 2009) van 11.00 tot 12.30 uur in de Groen van Prinstererzaal.

 

11.00 – 12.00 uur: presentatie door RVW en VROMraad van de adviezen “Bereikbaarheid Randstad”; “Multimodale knooppunten”

12.00 – 12.30 uur: presentatie door RVW van het advies “Kwaliteit en Organisatie regionaal openbaar vervoer”

 

Meer informatie over deze adviezen vindt u verderop in deze mail.

 

Vanuit de Raad voor Verkeer en Waterstaat zullen aanwezig zijn:

1.       Geert Jansen, voorzitter van de Raad

2.       Theo Toonen, voorzitter advies Bereikbaarheid Randstad

3.       Ruud Vreeman, voorzitter advies Regionaal Openbaar Vervoer

4.       Lori Tavasszy, commissielied advies Bereikbaarheid Randstad

5.       Erik Verroen, commissielid advies Bereikbaarheid Randstad

6.       Nicole van Buren, secretariaat advies Bereikbaarheid Randstad

7.       Frans van Beek, secretariaat advies Regionaal Openbaar Vervoer

8.       Bert Verkooijen, algemeen secretaris Raad

 

Vanuit de VROMraad zullen aanwezig zijn:

1.       Henry Meijdam, voorzitter van de Raad

2.       Pieter Tordoir, voorzitter van advies Multimodale knooppunten

3.       Bram van de Klundert, algemeen secretaris Raad

4.       Dick Hamhuis, secretariaat advies Multimodale knooppunten

5.       Mirjan Bouwman, secretariaat advies Multimodale knooppunten

 

Bereikbaarheid Randstad

Nederland wil in de toekomst een welvarend land zijn dat in economisch opzicht zich kan meten met de meest toonaangevende economische regio’s in Europa en in de wereld. Het land en vooral de Randstad en de assen tussen de Randstad en de belangrijke economische regio’s over de grens zijn een aantrekkelijke vestigingsplaats voor internationale bedrijvigheid. Nu nog in sociaal-economisch opzicht zwakke gebieden zijn in de toekomst vitaal.

Ook de laag gelegen delen van Nederland zijn goed beschermd tegen overstromingen vanuit de zee en de rivieren en tegen wateroverlast.

Ook in de dichtbevolkte delen van Nederland is het woon- en leefmilieu in en buiten het stedelijke gebied aantrekkelijk.

De bereikbaarheid in de Randstad en op de achterlandassen is van een zodanige kwaliteit dat Nederland zich kan ontwikkelen tot internationaal toonaangevende economische regio en de inwoners een aantrekkelijke woon- en werkomgeving biedt. Het advies gaat in op de eisen die de gewenste ruimtelijk-economische ontwikkeling in de Randstad stelt aan de bereikbaarheid. Daarbij wordt het ideale verkeers- en vervoerssysteem voor personen en goederen beschreven. Nagegaan wordt in hoeverre nieuwe concepten en systeeminnovaties noodzakelijk zijn om dit beeld te verwezenlijken. Ook komen de bestuurlijk-organisatorische aspecten aan de orde.

 

Ruimtelijke Hoofdstructuur: multimodale knooppunten

De VROM-raad signaleert dat de bestaande ruimtelijke hoofdstructuur, het nationale netwerk van steden, verbindingen en landschappen, een aantal persistente knelpunten kent. Het steeds verder vastlopende mobiliteitssyteem vormt een serieuze barrière voor de economische ontwikkeling. De woningmarkt kent al jaren grote krapte, hoge prijzen en kwaliteiten die veelal niet aansluiten bij de vraag. De nabijheid en bereikbaarheid van natuur en recreatiegebieden verslechtert steeds verder, met name in de Randstad. In de randen van Nederland dreigt economische achterstand en leegstand door een langzaam krimpende bevolking. Daarnaast biedt het klimaat­bestendig maken van Nederland een extra dimensie aan de ruimtelijk puzzel. Ook zal in de komende decennia de veroudering van bestaande structuren grootscheepse herstructurings- en renovatievraagstukken met zich meebrengen.

Het gaat hier in alle gevallen om grote vraagstukken, waarvoor in de komende decennia forse investeringen nodig zijn. Die investeringen vragen niet alleen een integraal, gebiedsgericht kader, maar ook een nationaal netwerkgericht kader. De VROM-raad wil zich met name over dat laatste uitspreken in een advies dat begin 2009 zal verschijnen.

 

Kwaliteit en Organisatie regionaal openbaar vervoer

In november is begonnen met het opstellen van een advies over de rol van het openbaar vervoer in de Randstad en andere regio's. Dit advies sluit aan op de speerpunten van het Kabinet en op actuele ontwikkelingen, zoals het Urgentieprogramma Randstad. Het zal gaan over hoe het openbaar vervoer kwalitatief kan worden verbeterd, zodat het een grotere rol kan spelen in het totale verkeersnetwerk in de Randstad. Het betreft hier niet alleen de verbetering van het openbaar vervoer systeem zelf, maar ook bestuurlijk-organisatorische randvoorwaarden die voor die verbetering noodzakelijk zijn.

Met vriendelijke groet,

Ivo Sneep
-------------------------------------------------------
Griffier van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat

DCO Internationaal en Ruimtelijk
Tweede Kamer der Staten Generaal
Postbus 20018, 2500 EA Den Haag
Telefoon: 070 318 20 25
Mobiel: 06 18 59 57 16
email: i.sneep@tweedekamer.nl