Parlementaire onderzoekscommissie uitvoeringsorganisaties presenteert eindrapport (volledige video)
Tijdelijke commissie : Tijdelijke commissie Uitvoeringsorganisaties
De Tijdelijke commissie Uitvoeringsorganisaties (TCU) heeft onderzoek gedaan naar de oorzaken van problemen bij uitvoeringsorganisaties en het verlies van de menselijke maat daarbij. Daarnaast onderzocht de commissie de wijze waarop de Kamer geïnformeerd wordt over problemen en de wijze waarop de Kamer haar controlerende taak uitvoert wanneer zich problemen voordoen. Op donderdag 25 februari 2021 heeft de TCU haar eindrapport overhandigd aan toenmalig Kamervoorzitter Khadija Arib.
Eindrapport
- Download het eindrapport 'Klem tussen balie en beleid' van de Tijdelijke commissie Uitvoeringsorganisaties.
- Lees de aanbevelingen uit het rapport en de samenvatting.
- Lees de kabinetsreactie op het eindrapport.
- Afsluitend vond er op 24 maart 2022 een plenair debat plaats over het eindrapport.
Kamervoorzitter Khadija Arib neemt op 25 februari 2021 het eindrapport van de Tijdelijke commissie Uitvoeringsorganisaties in ontvangst.
Schema hoorzittingen Tijdelijke commissie Uitvoeringsorganisaties
De commissie bestond uit de Kamerleden André Bosman (VVD, voorzitter), Nevin Özütok (GL, ondervoorzitter), Evert Jan Slootweg (CDA), Cem Laçin (SP), John Kerstens (PvdA), Maarten Groothuizen (D66), Corrie van Brenk (50PLUS) en Farid Azarkan (Denk, lid tot 8 september 2020). De commissie hield van 26 oktober tot en met 13 november 2020 openbare hoorzittingen. Na nog twee aanvullende hoorzittingen op woensdag 18 november heeft de commissie haar rapport geschreven. De commissie sprak met 38 personen van verschillende organisaties en instanties.
Maandag 26 oktober - Perspectief van de burger en de professional
10.00 - 11.00 uur Nationale ombudsman, de heer R.F.B. van Zutphen, position paper, kijk terug
via Debat Direct
11.30 - 12.30 uur Instituut voor Publieke Waarden, de heer A. J. Kruiter, medeoprichter en
onderzoeker, position paper, kijk terug via Debat Direct
13.00 - 14.00 uur CNV, mevrouw L. Schueler, projectleider onderzoek ‘De ambtenaar centraal’, position
paper, kijk terug via Debat Direct
14.30 - 15.30 uur Landelijke Cliëntenraad, mevrouw A. Asante, voorzitter
Ieder(IN), mevrouw I. Soffer, directeur, kijk terug via Debat Direct
16.00 - 17.00 uur Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), de heer K. Putters, directeur, kijk terug
via Debat Direct
Vrijdag 30 oktober - Perspectief op de uitvoering (1): Belastingdienst
10.00 - 11.00 uur Belastingdienst, mevrouw J.J. de Glopper*, afdelingshoofd Particulieren Den Haag,
mevrouw B. Jacobs-Moerland, teamleider relatiebeheer en regie Stellateam, kijk terug
via Debat Direct
11.30 - 12.30 uur Belastingdienst, de heer W.J. Huijssoon, strategisch adviseur bij team uitvoeringstoets,
directoraat-generaal Belastingdienst
Ministerie van Financiën, de heer A. van ’t Zelfde, plaatsvervangend hoofd beleid, directie
Algemene Fiscale Politiek, kijk terug via Debat Direct
13.30 - 14.30 uur Ministerie van Financiën, de heer J.K. Wesseling, directeur-generaal Fiscale Zaken
Belastingdienst, mevrouw F. Diepstraten**, plaatsvervangend directeur-generaal
Belastingdienst, kijk terug via Debat Direct
15.00 - 16.00 uur Ministerie van Financiën, de heer B. van den Dungen, secretaris-generaal
de heer A. R. Benjamins, voorzitter Ondernemingsraad, kijk terug via Debat Direct.
Maandag 2 november - Perspectief op de uitvoering (2): CBR
10.00 - 11.00 uur CBR, de heer M. A. Kesselring, oud-voorzitter ondernemingsraad, kijk terug
via Debat Direct
11.30 - 12.30 uur CBR, de heer R. A. Bredewoud, senior medisch adviseur en hoofd opleidingen
mevrouw I.C. Castricum, divisiemanager Rijgeschiktheid, kijk terug via Debat Direct
13.30 - 14.30 uur CBR, de heer J. J. Huizing, directeur bedrijfsvoering
de heer A. Pechtold, algemeen directeur, schriftelijke inbreng CBR, kijk terug
via Debat Direct
15.00 - 16.00 uur Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de heer J. H. Dronkers, secretaris-generaal,
kijk terug via Debat Direct
Vrijdag 6 november - Perspectief op de uitvoering (3): UWV
10.00 - 11.00 uur UWV, de heer C. Burgmeyer, waarnemend algemeen directeur Klant & Service
de heer F. Lemeer, voorzitter Centrale Cliëntenraad, position paper,
kijk terug via Debat Direct
11.30 - 12.30 uur UWV, de heer M. Rovers, directeur Strategie, Beleid en Kenniscentrum
de heer R. Peet**, manager Werkzoekenden Dienstverlening bij UWV,
kijk terug via Debat Direct
13.30 - 14.30 uur UWV, de heer F. Paling, voormalig voorzitter Raad van Bestuur UWV (2017-2020),
schriftelijke inbreng UWV, kijk terug via Debat Direct
15.00 - 16.00 uur Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, mevrouw L. Mulder, secretaris-generaal
de heer C. A. Herstel, directeur-generaal Sociale Zekerheid en Integratie
Kijk terug via Debat Direct
Maandag 9 november - Perspectief van en op de Tweede Kamer
10.00 - 11.00 uur De heer P.P.T. Bovend’Eert, hoogleraar Staatsrecht Radboud Universiteit
De heer H.R.B.M. Kummeling, rector-magnificus Universiteit Utrecht en hoogleraar
Staatsrecht, kijk terug via Debat Direct
11.30 - 12.30 uur De heer P.J. Duisenberg, oud-Tweede Kamerlid VVD (2012-2017), kijk terug
via Debat Direct
13.00 - 14.00 uur De heer P.M. Omtzigt, Tweede Kamerlid CDA, position paper, kijk terug via Debat Direct
14.30 - 15.30 uur De heer S.P.R.A. van Weyenberg, Tweede Kamerlid D66, kijk terug via Debat Direct
16.00 - 17.00 uur De heer G. Enthoven, directeur instituut Maatschappelijke Innovatie, auteur van het
proefschrift 'Hoe vertellen we het de Kamer: een empirisch onderzoek naar de
informatierelatie tussen regering en parlement’
Mevrouw S. van Thiel, hoogleraar Publiek Management Erasmus Universiteit en Radboud
Universiteit, auteur Essay ‘Leren loslaten’ position paper, kijk terug voor Debat Direct
Vrijdag 13 november - Breed perspectief op de uitvoering
10.00 - 11.00 uur De heer P. ’t Hart*, hoogleraar Bestuurskunde Universiteit Utrecht en co-decaan van de
Nederlandse School van Openbaar Bestuur (NSOB)
11.30 - 12.30 uur De heer R. Bekker, emeritus-hoogleraar Arbeidsverhoudingen Universiteit Leiden, oud-
secretaris- generaal ministerie van VWS en oud programma-secretaris-generaal
Vernieuwing Rijksdienst bij het ministerie van Binnenlandse Zaken, position paper,
kijk terug via Debat Direct
13.00 - 14.00 uur Algemene Rekenkamer, de heer A.P. Visser, president, kijk terug via Debat Direct
14.30 - 15.30 uur Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR), de heer M.A.P.
Bovens, hoogleraar Bestuurskunde Universiteit Utrecht en raadslid bij de WRR
Mevrouw A.G. Keizer, senior wetenschappelijk medewerker WRR, position paper,
kijk terug via Debat Direct
16.00 - 17.00 uur De heer H.D. Tjeenk Willink, oud-senator en oud-vice-voorzitter van de Raad van State,
position paper, kijk terug via Debat Direct
*Het gesprek met deze genodigde is verplaatst naar woensdag 18 oktober.
** Deze genodigde is verhinderd.
Aanvullende hoorzittingen en position papers
Enkele genodigden waren niet in de gelegenheid om gehoord te worden op de zes zittingsdagen in de Enquêtezaal. Op woensdagochtend 18 november vonden daarom nog twee hoorzittingen plaats in de Thorbeckezaal:
- Belastingdienst, mevrouw J.J. de Glopper, afdelingshoofd Particulieren Den Haag, kijk terug via Debat Direct
- De heer P. ’t Hart, hoogleraar Bestuurskunde Universiteit Utrecht en co-decaan van de
Nederlandse School van Openbaar Bestuur (NSOB), kijk terug via Debat Direct
Daarnaast heeft de commissie onderstaande position papers ontvangen:
- Position paper College voor de Rechten van de Mens
- Position paper Raad voor Openbaar Bestuur
- Position paper Stichting Kafkabrigade
- Position paper EUR/ TIAS
- Position papers FNV over het UWV, de Belastingdienst en de sector uitkeringsgerechtigden
Ook deze inbreng is meegenomen in het rapport van de commissie.