Wetsvoorstel : Wijziging van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels
De verplichtingen uit de herziene Europese Eurovignetrichtlijn zijn aanleiding om de Wet vrachtwagenheffing te wijzigen.
De herziene richtlijn beoogt de emissies van voertuigen te verminderen door de principes “de gebruiker betaalt” en “de vervuiler betaalt” sterker te verankeren. Daarnaast biedt zij een kader voor wegbeprijzing van zowel personen- als vrachtverkeer en stelt voorwaarden en beperkingen aan de hoogte en differentiatie van toltarieven en gebruiksrechten (vignetten). De keuze of wegbeprijzing wordt ingevoerd blijft aan de lidstaat, maar als die keuze wordt gemaakt, geldt hiervoor het kader van de herziene richtlijn.
Daarnaast wordt met dit wetsvoorstel het verbod op discriminatie bij het uitvoeren van de tolheffing expliciet gemaakt.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Activiteiten
Wetgevingsproces
-
8 oktober 2024
Het wetsvoorstel is ingediend
-
9 oktober 2024
Plenaire vergadering: Aanvang middagvergadering: Regeling van werkzaamheden
Regeling van werkzaamheden
Besluit: Koninklijke boodschap, met de erbij behorende stukken, is al rondgezonden en gepubliceerd. In handen gesteld van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat
-
23 oktober 2024
Procedurevergadering IenW
Procedurevergadering
Besluit: Inbrengdatum voor het verslag vaststellen op woensdag 13 november 2024.
-
13 november 2024
Wijziging van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels
Inbreng verslag (wetsvoorstel)
Besluit: Inbreng geleverd.